Avoimet ovet -tapahtuma on tänä vuonna verkossa!

Virtuaaliset avoimet ovet -tapahtumaa vietetään ystävänpäiväviikolla.

Ystävänpäiväviikolla 8.–12.2.2021 pääset kurkistamaan NMI:n toimintaan Virtuaaliset avoimet ovet -tapahtumassa. Tule juttelemaan asiantutijoidemme kanssa rentojen iltapäiväkahvien merkeissä. Lisäksi luvassa on runsaasti tietoa toiminnastamme, kilpailu sekä mahdollisuus tilata julkaisujamme tarjoushinnoin!

Tapahtuma on suunnattu opiskelijoille, eri alojen asiantuntijoille, vanhemmille sekä kaikille muillekin toiminnastamme kiinnostuneille. Tapahtuman tarkemmat tiedot ja linkit jaetaan Facebook-tapahtumassa. Käythän siis merkitsemässä itsesi osallistujaksi Facebook-tapahtumaan, niin näet kaikki tapahtumaan kuuluvat sisällöt. Tapahtuman aikana julkaistaan myös useita videoita liittyen toimintaamme.

Iltapäiväkahveilla pääset juttusille asiantuntijoidemme kanssa

Virtuaalisilla iltapäiväkahveilla sinulla on mahdollisuus hypätä mukaan linjoille, kuulla hankkeiden tuoreimmat kuulumiset ja esittää kysymyksiä asiantuntijoillemme. Iltapäiväkahvit järjestetään Zoomissa ja pääset mukaan helposti selaimen kautta ohjelmaa asentamatta. Varaa kuppi kahvia, klikkaa linkkiä ja liity mukaan keskusteluun. Kamera ja mikki toki helpottavat osallistumista, mutta voit esittää kysymyksesi myös chatissä.

Avoimien ovien ohjelma ja linkit

Alta löydät virtuaalisten avoimien ovien päivien teemat sekä niihin liittyvät linkit mielenkiintoisiin videoihin ja muihin materiaaleihin. (Iltapäiväkahvien livetapaamisten tiedot on poistettu aikataulusta.)

Maanantai 8.2. Mikä ihmeen NMI?

NMI:n yleisesittely
NMIn työ oppimisen ja oppimisvaikeuksien parissa on tutkimuksen, kehittämistyön ja käytännön opetustyön vuoropuhelua. Järjestämme lasten ja nuorten parissa työskenteleville koulutusta oppimisvaikeuksista sekä kehittämme tutkimuksen pohjalta ja yhteistyössä yliopistojen ja koulujen kanssa menetelmiä arviointiin, opetukseen, tukeen ja kuntoutukseen. NMI:n toiminnanjohtaja Juha-Matti Latvala esittelee Niilo Mäki Instituutin toimintaa lyhyellä videolla: https://youtu.be/rmI1Eb5aAJM

Niilo Mäki Instituutti osallistui Tutkijoiden Yö 2020-tapahtumaan huikealla lyhytelokuvalla “Juhis-Pahis tutkivana journalistina”. Videon mukana pääset vierailemaan Niilo Mäki Instituutin toimistolla ja tutustumaan toimintaamme hauskalla tavalla Juhis-Pahiksen matkassa! P.S. Pääosaa näyttelee muuten toiminnanjohtajamme Juha-Matti!
Linkki Youtube-videoon: https://youtu.be/7B51FoH7ma8

Lastentutkimusklinikka
Oppimisvaikeudet vaikuttavat monin tavoin lapsen jokapäiväiseen elämään. Oppimisvaikeudet saattavat näkyä koulussa ilmenevien haasteiden lisäksi pulmina esim. läksyjen teossa, kokeisiin lukemisessa, keskittymisessä tai sosiaalisissa suhteissa. Tästä syystä on tärkeää löytää ymmärrystä oppimisvaikeuksien taustalla vaikuttavista tekijöistä ja suunnitella tukitoimia lapsen arkeen. Lastentutkimusklinikalla tehdään joko oppimisvaikeuksien jatkotutkimuksia tai kuntoutustarpeen arvioita. Oppimisvaikeuksien jatkotutkimukset tehdään, kun tarvitaan lisätietoa, mistä lapsen oppimisvaikeuksissa on kysymys. Lastentutkimusklinikalla työskentelevä Anna Talvinen kertoo, mistä Lastentutkimusklinikalla tehtävässä työssä on kysymys: https://youtu.be/x8IEQLKsw8w
Voit myös kuunnella esittelyn ruotsiksi osoitteessa: https://youtu.be/CyMTrsyMjQs

Osaamisen lukot, oppimisen avaimet -podcast-sarja
Mitä oppimisvaikeudet oikeastaan ovat? Mitä niille voi tehdä? Miten vanhempi voi auttaa, jos lapsen oppiminen takkuaa? Näihin kysymyksiin paneudutaan Niilo Mäki Instituutin podcast-sarjassa Osaamisen lukot, oppimisen avaimet. Jaksoissa psykologi ja toimittaja Aino Elomäki haastattelee asiantuntijoita ja kyselee niitä kysymyksiä, joita vanhemmat miettivät. Löydät podcastit sivuiltamme tai esimerkiksi Spotifysta. Katso lisää: https://koju.nmi.fi/podcastit/

Lotan lukuisat vinkit -vlogissa parikymppinen Lotta antaa vinkkejä opiskeluun lukivaikeuden kanssa. Hän tietää omasta kokemuksestaan, millaista opiskelu lukivaikeuden kanssa on. Lotan Youtube-kanavalta löytyy yhteensä kaksitoista videota. Niissä hän muun muassa kertoo itsestään ja lukivaikeudestaan sekä jakaa erilaisia hauskoja ja hyödyllisiä apukeinoja opiskeluun, kuten kappaleiden lukemiseen, kielten oppimiseen ja muistiinpanojen tekemiseen eri strategioilla. Katso ja tutustu Youtubessa: https://www.youtube.com/channel/UCEvFm3LDxM2HfXdO03FTTDw

Tiistai 9.2.Keinoja käyttäytymisen tukemiseen / Stöd för självreglering, beteende och uppmärksamhet

Check in – Check out
Joko CICO on sinulle tuttu? Check in – Check out (CICO) on positiivisuuteen nojaava, koulussa suhteellisen helposti käyttöön otettava, tutkitusti tehokas toimintamalli. Se tarjoaa koululle selkeän rakenteen, jonka puitteissa oppilaille on helppo toteuttaa tukea ja seurata käyttäytymisen muutosta. Kummi 17. julkaisussa on käytännöllinen kuvaus siitä, miten CICO-toimintamalli otetaan käyttöön koko koulussa, ja siinä on myös tarvittavat arviointi- ja työvälineet tukimallin aloittamiseen yksittäiselle oppilaalle. Lue lisää osoitteessa: https://koju.nmi.fi/…/kummi-17-check-in-check-out-cico…/
Voit myös tutustua Anne Karhun luentoon edellisessä Hyvä Alku -tapahtumassa 2018, tässä linkki videotallenteeseen: https://youtu.be/ZQvjPYmhdUg?t=17

Keskiviikko 10.2. – Lukutaitoa ja kielen kehitystä tukemassa / Stöd för läsning, skrivning och språkutveckling

VIKKE-hankkeessa keskitytään lasten viittomakielen kehityksen arviointiin ja tukemiseen. Katso Vikke-hankkeen mielenkiintoinen tavoitteiden ja työntekijöiden tekstitetty videoesittely.

Uusia menetelmiä lukemisen, kirjoittamisen ja nopean nimeämisen arviointiin
LUKINO-hankkeessa kehitetään uusia arviointimenetelmiä lukemisen, kirjoittamisen ja nopean nimeämisen arviointiin. Riikka Heikkilä kertoo hankkeen taustasta, tavoitteista, tuotoksista, nopeasta nimeämisestä, hankkeen etenemisestä ja mahdollisuudesta osallistua hankkeeseen. Kurkkaa mistä on kysymys!
Katso lisää esittelyvideolta

Niilo Mäki Instituutissa valmistetaan parhaillaan digitaalista arviointivälinettä (DigiLukiseulaa) yläkouluun luokille 7 ja 8. Yläkoulun DigiLukiseulalla voidaan nopeasti tunnistaa lukemisen ja kirjoittamisen vaikeuksia kokevat oppilaat alakoulusta yläkouluun siirryttäessä. Digitaalinen seula tuo tähän nivelvaiheeseen ja opettajan suorittamaan arviointityöhön ajallista säästöä, sillä arviointialusta itsessään suorittaa automaattisesti tehtävien arvioinnin ja pisteytyksen sekä kokoaa ja tuottaa tulokset välittömästi käytettävään muotoon.
Katso lisää esittelyvideolta

Vuonna 2019 julkaistu DigiLukiseula mahdollistaa lukemisen ja kirjoittamisen taitojen arvioinnin entistä nopeammin: tehtävien tekeminen, tarkistaminen ja pisteyttäminen hoituvat digitaalisesti! Arviointitehtävien sisältö on uudistettu ja tehtävissä on huomioitu digitaaliset mahdollisuudet. DigiLukiseula on seulontatesti, joka on tarkoitettu yli 15-vuotiaiden perusluku- ja kirjoitustaidon sekä luetun ymmärtämisen arviointiin.
Katso lisää esittelyvideolta

InLärning och Stöd
InLärning och Stöd -projektet jobbar med att utveckla effektiva verktyg och metoder för att både kartlägga och stödja läs- och skrivutvecklingen hos elever i finlandssvenska skolor, t.ex. ILS-kartläggningsmaterialet för åk 1-5, och snart åk 7, kartläggningsmaterial i läsförståelse för åk 7 och Spel-Ett Läsflyt-dataspelet. Projektet utvecklar och stärker också forskningsbaserad kunskap om inlärningssvårigheter i finlandssvenska skolor och fortbildar personal i grundläggande utbildning. Mer information om material:
https://bulletin.nmi.fi/…/bulletin_sve_2019_09_ils_ett_nytt…
https://bulletin.nmi.fi/…/bulletin_sve_2019_08_ssb_och_vbt…
https://lukiloki.jyu.fi/…/en-kontinuerlig-utveckling-av…/

Torstai 11.2. – Varhainen tuki

Leikitään ja keskistytään yhdessä
Leikitään ja keskitytään yhdessä -hankkeessa tuetaan alle kouluikäisten lasten itsesäätelyä jo varhaisessa vaiheessa, ennakoiden, ennaltaehkäisten. Varhaisella tuella voidaan estää itsesäätelyn haasteista aiheutuvia muita ongelmia ja tukea lapsen myönteistä kasvua ja kehitystä. Tukeminen tapahtuu aikuisen ja lapsen yhteisen leikin avulla. Mukana toteutuksessa on varhaiskasvatuksen väkeä, psykologeja ja lasten vanhempia. Leikit ovat tuttuja, enimmäkseen erilaisia sääntöleikkejä. Jos kiinnostuit, kurkkaa LeKe yhdessä -hankkeen nettisivut: Keskitytään.fi
Tässä myös muutamia videoita, joita aiemmassa LeKe-hankkeessa tehtiin erityisesti vanhemmille:
https://www.xn--keskitytn-22aa.fi/osa1-mita-on-itsesaately…/
https://www.xn--keskitytn-22aa.fi/osa3-miten-leikkiminen…/
https://www.xn--keskitytn-22aa.fi/osa6-muistipeli/
https://www.xn--keskitytn-22aa.fi/osa9-kokemuksia-leke…/

Alta löydät linkkejä meidän tutkimusperustaisiin varhaisen tuen harjoitusohjelmien, Jänistarinoiden ja Nallematikan videoihin, suosittelemme lämpimästi tutustumaan.

Jänistarinat on päiväkotien ja kotien yhteiseen käyttöön tarkoitettu yhden lukuvuoden kestoinen kuullun ymmärtämisen taitojen kehittämisohjelma. Ohjelman ensisijaisena tavoitteena on johdonmukainen ja pitkäjänteinen kuullun ymmärtämisen taitojen kehittäminen sellaisilla lapsilla, joilla on puutteita kielellisten taitojen kehityksessä. Lisäksi ohjelman tarkoituksena on tukea kaikkien 4−6 -vuotiaiden lasten kuullun ymmärtämisen taitojen kehittymistä.
Tutustu videoihin: Jänistarinat – Ymmärtävän kuuntelemisen ohjelma / Kaninhistorier – Träning i aktiv hörförståelse

Nallematikka on varhaiskasvatuksen tarpeisiin kehitetty pienten lasten matematiikkaohjelma, jonka tavoitteena on 3–5 -vuotiaiden lasten oppimisvalmiuksien tukeminen ja matemaattisten oppimisvaikeuksien ennaltaehkäiseminen.
Tutustu videoihin: Nallematematikka 1 ja Nallematikka 2 / Nallematte

Perjantai 12.2. – Hahmottamisen ja matematiikan maailmat

Hahku-hanke
Oletko jo käynyt tutustumassa Hahkun tietopalveluun, Hahmola-oppimisympäristöön tai Vektor-peliin? Jos haluat tietää lisää hahmottamisesta, niin oikea osoite on siis www.hahku.fi Hahkun tietopalvelusta löydät sekä asiantuntija- että kokemustietoa hahmotusvaikeuksista. Osiosta “välineitä” löydät myös tietoa ilmaisesta Vektor-pelistä sekä linkin Hahmola-oppimisympäristöön. Hahmolassa voi lähteä harjoittelemaan omia hahmottamisen taitojaan ja sitä voi käyttää myös apuna hahmotusvaikeuksien tunnistamisessa ja tukemisessa. Hahmola on ilmainen, käyttö vaatii kuitenkin rekistöröitymisen. Hahmota siis hahmottamista paremmin ja tutustu Hahkun tietopalveluun, Hahmolaan ja Vektoriin!

Hahku järjestää myös maksutonta mentori-koulutusta. Maksuttomissa Hahkun mentorikoulutuksissa saat lisätietoa hahmotusvaikeuksista ja pääset kehittämään taitojasi toimia mentorina henkilölle, jolla on hahmottamisen vaikeuksia. Hahku-mentorikoulutuksessa kehitetään taitoja toimia tukihenkilönä aikuiselle, jolla on hahmottamisen vaikeuksia.

Tarkemmat tiedot Hahkun mentorikoulutusten sisällöistä, ajankohdista sekä ilmoittautumislinkit löydät Hahkun sivuilta: https://www.hahku.fi/koulutus/ Lämpimästi tervetuloa mukaan!

Matematiikan opetus ja oppiminen
Vaikka matematiikan opetuksen keskeinen tavoite on edelleen matematiikan ymmärryksen ja osaamisen kartuttaminen, matematiikan oppiminen ei ole pelkästään tiedollinen prosessi. Kaikki eivät koe matematiikkaa samoin, eivät suhtaudu siihen samoin, eivätkä opi sitä samalla tavoin. Siksi nykyaikainen matematiikan opetus ottaa monin eri tavoin huomioon myös oppijoiden erilaisuuden. Matematiikan opetus ja oppiminen on laajan suomalaisen asiantuntijajoukon kirjoittama käsikirja. Se on tarkoitettu niin oppikirjaksi opiskelijoille kuin luokan- ja matematiikan opettajien sekä erityisopettajien perus- ja täydennyskoulutusmateriaaliksi. Tällä videolla kirjan päätoimittajana toiminut Jorma Joutsenlahti kertoo tarkemmin kirjan sisällöistä ja sen suuntaviivoista: https://youtu.be/EZi2gnwNOAQ

Matematiikan opetus ja oppiminen -kirjan teemoista on tarjolla myös opetustoimessa työskenteleville maksuton verkkokoulutus Matematiikan opetus ja oppiminen (4 op). Lue lisää ja ilmoittaudu Kojussa