Beställningsutbildning är en möjlighet att få riktad information för arbetsgemenskapen om önskat ämne. Niilo Mäki-institutet ordnar beställningsutbildning för professionella som arbetar med barn och ungdomar med över 30 års erfarenhet. Vi erbjuder tillförlitlig forskningsbaserad information om metoder för inlärningsstöd och praktiska verktyg för yrkesutövarnas dagliga arbete.
Vi har intervjuat Maria Rintanen, utbildningsplanerare vid Niilo Mäki Institutet, om möjliga ämnen och former för beställningsutbildning. Vi presenterar också Nea Kronberg, som också arbetar som utbildare på Niilo Mäki Institutet.
Teman för beställningsutbildning kan vara t.ex. inlärningssvårigheter, nepsy, arbetsro och klassrumshantering
-Vi anordnar utbildning för yrkesverksamma som arbetar med barn och ungdomar om ämnen som inlärningssvårigheter i läsning, matematik, självreglering, uppmärksamhet och exekutiv funktion. Under föregående år erbjöd vi fortbildning om ämnen som identifiering och överlappning av inlärningssvårigheter, stöd för flerspråkiga barns språkkunskaper, samundervisning samt bedömning och stöd för läs- och skrivkunnighet. Stöd för uppmärksamhet och exekutiva funktioner samt förståelse för och stöd till barn med utmanande beteende är också ämnen där det finns en efterfrågan på, Maria Rintanen säger.
Utbildningens omfattning och upplägg kan utformas så att den passar kunden
-Utbildningarna varierar mycket i både längd och målgrupp, och de skräddarsys alltid efter varje enskild beställarens behov. Utbildningspaket kan omfatta allt från några timmars eller dagars föreläsningar till flera dagar eller till och med ett år. Utbildningen ges både på plats och via webbseminarier, och ibland även via inspelningar online, Rintanen berättar.
Beställningsutbildning har en bred målgrupp och utbildarna är experter inom sitt område
-Den vanligaste målgruppen är yrkesverksamma inom barnomsorg och skola. Naturligtvis erbjuder vi även utbildning för andra målgrupper som talterapeuter och psykologer. Utbudet av test- och utbildningsmaterial som produceras av NMI är stort och målgrupperna för utbildningarna sträcker sig därför från dem som arbetar med mycket små barn till dem som arbetar med vuxna. Utbildarna är huvudsakligen sakkunniga från Niilo Mäki Institutet eller, tillsammans med dem, våra nära samarbetspartners, Rintanen sammanfattar.
Nea Kronberg, PeM, speciallärare, projektforskare, doktorand vid Jyväskylä universitet:

Jag jobbar som projektforskare i NAPP- och ILS-projekten. NAPP-projektet handlar om kartläggning av tidiga förutsättningar för inlärning, framför allt språkliga färdigheter, i 5- och 6-års ålder. ILS-projektet följer upp finlandssvenska barns läs- och skrivutveckling från åk 1 till 9.
Jag är allmän pedagog och speciallärare. Jag har jobbat många år som speciallärare i åk 1-3, samarbetat med förskoleundervisningen inför övergången till skolan och koordinerat specialundervisningen i Pargas stad. Nu jobbar jag också deltid på Folkhälsan som sakkunnig i läsning och specialpedagogik. Jag är doktorand vid Jyväskylä universitet.
Jag är framför allt intresserad av läs- och skrivutveckling och språkutveckling. Det är spännande att se hur mycket förebyggande arbete och tidiga insatser betyda och hur vi tidigt kan stödja barnens språk. Jag är mycket intresserad av kartläggningar i läsning och skrivning, både att genomföra dem och utveckla nya material. Min egen forskning berör läsflyt och hur man kan stödja elever som har svårigheter med att utveckla flyt i läsningen, något som är jätteviktigt för att eleverna ska kunna ta till sig kunskap genom läsning. Dessutom är jag fascinerad av läsförståelse och jobbar med att ta fram kartläggningsmaterial för läsförståelse i grundskolan.
Vilka teman utbildar du om?
Jag tycker om att hålla utbildningar. Särskilt intressant är det att utbilda tillsammans med mina duktiga kolleger i våra projekt, för då blir det ofta väldigt fina diskussioner både med deltagarna och mellan oss fortbildare. Jag har hållit fortbildningar om läs- och skrivutveckling och -svårigheter, läsflyt, läsförståelse och forskning på dessa områden. Andra teman jag utbildat om är Spel-Ett Läsflyt och Spel-Ett samt samundervisning.
Jag håller utbildar gärna personal inom den grundläggande utbildningen om läsning och skrivning, kartläggningar, svårigheter och metoder för att stödja elever. Läsförståelse är ett så viktigt och omfattande område att jag gärna skulle ägna det en hel fortbildningsdag. Även samundervisning är ett tema jag kan fortbilda om. För personal inom småbarnspedagogiken håller jag gärna utbildningar om tidiga insatser för att stödja inlärning och läs- och skrivutveckling. Jag håller också gärna utbildningar om de finlandssvenska kartläggningsmaterial vi tar fram för grundläggande utbildning och småbarnspedagogik.
Det är viktigt för oss att våra fortbildningar baserar sig på forskning och evidensbaserade metoder. Det ger också oss som utbildare en trygghet att lyfta fram fakta och metoder som visat sig fungera.
För mer information om Niilo Mäki Institutets beställningsutbildningar: https://koju.nmi.fi/bestallningsutbildningar/