Kattava luku- ja kirjoitustaitojen arviointi tukee opettajan arkihavaintoja

Miten Niilo Mäki Instituutin LUKINO-hankkeessa kehitettyä AKI-seulaa (Alakoulun DigiLukiseula) sekä AKI-yksilöarviointia käytetään konkreettisesti opettajan työssä ja millaisia käyttäjäkokemuksia siitä on saatu?

Näitä kysymyksiä kysyimme Kirsi Jokitulpolta sekä Kirsi Ilmoselta. Jokitulppo työskentelee laaja-alaisena erityisopettajana 3.-6. -luokkien oppimisalueella Virtain yhtenäiskoulussa ja hänen vastuullaan ovat yleisen ja tehostetun tuen oppilaat. Ilmonen työskentelee myös laaja-alaisena erityisopettajana sekä erityisopetuksen koordinaattorina Lopen kunnassa.

AKI-arviointivälineistöön on aiemmin julkaistu AKI-seula (Alakoulun DigiLukiseula) luokille 1-6, jonka avulla tunnistetaan oppilaat, joilla on riski lukemisen ja kirjoittamisen vaikeuksiin. Lukitaitojen yksilöllisen arvioinnin ja oppimisen seurannan (AKI-yksilöarviointi) välineet mahdollistavat taitojen tarkemman arvioinnin sekä oppimisen seurannan tuen aikana luokilla 1-6. Ne sisältävät arvioijalle tarkoitetun käsikirjan sekä oppijan materiaalin.

Miten olet päätynyt käyttämään AKI:a työssäsi?

Jokitulppo: Olin mukana LUKINO-hankkeen Alakoulun DigiLukiseulan (AKI-seula) ja AKI-yksilöarvioinnin aineiston keruussa. Hankkeen kautta sain ensimmäisen kosketuksen arviointimenetelmään ja sen toimivuuteen omien oppilaitteni kanssa. Olin etsinyt työhöni 3.-6. luokille jotain konkreettista tutkimusperustaista lukemisen ja kirjoittamisen taitojen arviointi- ja seurantamenetelmää. Koin AKI:n olevan juuri sitä, mitä kaipasin.

Mielestäni laadukas arviointi pohjautuu aina tutkimuspohjaiseen arviointimenetelmään. Se on suunnitelmallista, toistuvaa ja monipuolista. Laadukas arviointi tukee luokanopettajan ja erityisopettajan arkihavaintoja oppilaan taidoista ja osaamisesta sekä niiden kehittymisestä. Se tarjoaa luotettavaa faktapohjaa oppilaan taidoista ja osaamisen tasosta, mikä linjaa kohdennetun tuen suunnittelua ja toteutusta. Yksittäinen arviointikerta ei tee mielestäni arvioinnista vielä laadukasta, vaan tarvitaan toistuvaa arviointia vertailukelpoisilla menetelmillä.

Ilmonen: Olen osallistunut oppilaiden kanssa viime vuosien aikana useampaan NMI:n tekemään tutkimushankkeeseen. Tutkimushankkeista saa aina ajankohtaista tietoa oman työn kehittämiseen. Ne lisäävät myös työmotivaatiota ja työskentelyn merkityksellisyyttä.

Miten käytät AKI-arviointia työssäsi tällä hetkellä?

Jokitulppo: Tämän syksyn aikana olen ottanut AKI-yksilöarviointia käyttöön pienin askelin. Pääasiassa olen hyödyntänyt oppimisen seurannan välineitä sekä lukusujuvuudessa että oikeinkirjoituksessa. Muutama oppilas on tehnyt lukusujuvuuden yksilöllisen arvioinnin tehtäviä (normitettu käytettäväksi kevätlukukaudella).

Ilmonen: Lopen kunta osallistui kaksi vuotta sitten Kieli, mieli, lukeminen -hankkeeseen, jonka myötä aloitimme Digilukiseulan käytön tietyillä luokka-asteilla (3., 5. ja 7.).  Tämän lisäksi käytän Digilukiseulaa 1. ja 2. luokan oppilaiden kanssa. Aikaisemmin käytin LukiMatin materiaalia lukemisen ja kirjoittamisen arvioinnin välineenä ja edelleenkin käytän sitä osana koko 2. luokan seurantaa. Tänä syksynä sain itselleni myös AKI -yksilöllinen arviointi ja oppimisen seuranta -materiaalin. AKI antaa nyt mahdollisuuden arvioida normitetulla välineistöllä myös 3.-6. luokan oppilaiden lukemisen sujuvuutta.

Millaista hyötyä AKI:sta on työssäsi ja oppilaiden kannalta?

Jokitulppo: AKI:n arviointivälineet ovat selkeitä ja helppokäyttöisiä, mikä onkin opettajan kiireisessä arjessa tärkeää. Voin hyödyntää AKI:a 3. luokasta 6. luokkaan, mikä mahdollistaa pitkittäisseurannan taitojen kehityksessä. Arviointi antaa tukea minun sekä luokanopettajan arkihavainnoille. Arvioinnista saatua tietoa hyödynnetään erityisesti tukitoimien suunnittelussa. Tärkeänä olen kokenut, että oppimisen seurannan lukusujuvuuden tehtävät lähtevät tavuista (diftongitavuista omat listat) edeten teksteihin. Tämä mahdollistaa oppimisen seurannan oppilaan taitotason mukaan sekä auttaa näkemään tuen vaikuttavuuden ja sen, mihin tukea kannattaa kohdistaa.

AKI-yksilöarviointi sisältää käsikirjan ja oppijan aineiston. Käsikirja on monipuolinen kokonaisuus, joka tarjoaa selkeän ja kattavan tietopaketin menetelmän teoreettisesta taustasta ja tutkimuksesta sekä arvioinnin toteuttamisesta. Käsikirjaa hyödynnän paljon, jotta materiaalin käyttö ja itse arviointi olisi laadukasta. Erityisesti osiot ”lukitaitojen kehittyminen ja lukivaikeudet alakoulussa” sekä ”yksilöllisen arvioinnin tulosten tulkinta ja tuen suunnittelu” ovat olleet minulle konkreettisena apuna arjen työssä. Erillistä oppijan aineistoa on helppo käyttää arviointi- ja seurantatuokioissa. Sähköinen materiaalipankki helpottaa aineiston tulostamista.

Koen tärkeänä ”avata” oppilaille arvioinnin ja seurannan tuloksia, mikä mahdollistaa keskustelun oppimisesta ja mahdollisista oppimisen haasteita. Kun yhdessä teemme sähköistä edistymiskäyrää esim. lukusujuvuuden seurannassa, oppilas näkee konkreettisesti harjoituksen merkityksen taitojen kehittymisessä.

Ilmonen: Esimerkiksi AKI -yksilöllinen arviointi ja oppimisen seuranta -materiaalin myötä oppilaan oppimisen seurannasta tulee systemaattista ja näkyvää niin opettajalle kuin oppilaallekin. Oppilaan harjoittelun vaikutusta onkin tärkeä seurata, jotta harjoittelu kohdentuu oikein. Oppilaan kohdalla erityisesti seuranta ja siinä näkyvä mahdollinen kehitys on todella motivoiva tekijä harjoittelulle.

Kuinka arvioinnista saatua tietoa hyödynnetään koulussanne?

Jokitulppo: Arviointitietoa käytämme tuen suunnittelussa, esimerkiksi joustavat ryhmittelyt, tukiopetuksen tarve ja yksilölliset interventiojaksot. Huoltajapalavereissa arviointitieto antaa faktaa opettajien havaintojen tueksi. Arvioinnin tulokset sekä esim. edistymiskäyrät tekevät näkyväksi myös huoltajille lapsen osaamisen tasoa, kehittymistä sekä mahdollisia haasteita. Moniammatillisissa konsultaatioissa voimme hyödyntää arvioinnin tuloksia esimerkiksi mietittäessä psykologin tutkimusten tarpeellisuutta.

Ilmonen: Yhdessä oppilaan kanssa täytämme seurantalomaketta, josta näkee oppilaan kehityskaaren. Huoltajat saavat myös tiedon arvioinnista ja seurannasta, ja näin he voivat tukea ja kannustaa lapsen harjoittelua myös kotona. AKI-arvioinnista saatua tietoa hyödyntävät myös psykologit omassa työssään. Tärkeää on saada jokaiselle oppilaalle paras mahdollinen lukutaito ja se onnistuu systemaattisen työskentelyn avulla, jota AKI -yksilöllinen arviointi ja oppimisen seuranta tukevat.

AKI:n käyttöönotto on mielestäni selkeästi ohjeistettu. Tärkeintä on oma tunne siitä, että käyttämästäni materiaalista on hyötyä työssäni ja se palvelee tavoitteita, joita sillä haen. AKI:n kaikki materiaalit on tehty laajalla tutkimus- ja otantatyöllä ja ne ovat normitettuja, mikä on tärkeää arviointimateriaalin luotettavuudelle. Arvioinnin avulla suunnittelemme koulussamme järjestettävän luki-kuntoutuksen, mikä usein toteutetaan pienemmässä ryhmässä. Erityisen tärkeää luki-kuntoutus on heti alkuopetuksessa ja joillakin oppilailla se jatkuu pidempääkin linkittyen myös muihin oppiaineisiin.

Mitä AKI-yksilöarvioinnin kehittämisessä mukana oleminen tarkoitti työssäsi?

Jokitulppo: Olen ollut mukana AKI-yksilöarvioinnin kehittämisvaiheessa syksyllä 2023. Yksilöarviointiin osallistui seitsemän oppilasta koulumme 3. – 6. luokilta. Tapasin jokaista oppilasta viisi kertaa. Osallistuminen AKI-yksilöarvioinnin kehittämisvaiheeseen antoi minulle laajan kuvan sen monipuolisista sisällöistä ja toimivuudesta, joten käyttöönotto oli helppoa. Arviointijakson kesto oli intensiivinen, noin kaksi viikkoa. Arviointikertoihin sisältyi tekstitasoisen lukusujuvuuden, luetun ymmärtämisen ja nopean nimeämisen tehtäviä. Arviointikerrat nauhoitettiin tutkijoita varten.

Oppilaat tykkäsivät arviointituokioista, eivätkä kokeneet olevansa ”tutkittavina”. Koin arviointikerrat merkityksellisinä kohtaamisina yksittäisten oppilaiden kanssa. Tämä lyhyt arviointijakso antoi arvokasta tietoa oppilaiden taidoista, vahvuuksista sekä tuen tarpeesta. Itse koin saavani myös rutiinia arviointien tekemiseen. Perehdytyskoulutus ja LUKINO-tiimin tuki olivat tärkeitä arviointivaiheessa. Tämän lisäksi sain keväällä 2024 mahdollisuuden kommentoida AKI-käsikirjaa. Näin pääsin sukeltamaan vähän jo etukäteen tutkimustuloksiin ja julkaistavaan materiaaliin.

Mitä AKI-arvioinnin käyttäminen vaatii opettajalta?

Jokitulppo: Opettajan kannattaa perehtyä huolellisesti arviointimenetelmään. Käsikirja on konkreettinen ja tiivis paketti, minkä avulla AKI:n käyttäminen on helppoa. Selkeät tehtäväkohtaiset ohjeet sekä erillinen oppijan aineisto lisäävät helppokäyttöisyyttä.

Tutustu ja tilaa:

AKI – Luku- ja kirjoitustaidon arviointimenetelmä alakoulun luokille 1–6. Yksilöllinen arviointi ja oppimisen seuranta

AKI – alakoulun DigiLukiseula luokille 1-2 (maksuton)

AKI – alakoulun DigiLukiseula luokille 3-6