
LYSTI-hanke on Suomen Kulttuurirahaston rahoittama hanke, jossa kehitetään välinettä luetun ymmärtämisen strategioiden arviointiin opetus- ja kuntoutusalan ammattilaisten käyttöön. Hanke kestää 1.1.2025 – 30.9.2025.
Hankkeen tavoite
Hankkeen keskeinen päämäärä on kehittää Lysti-arviointiväline. Se on tieteelliseen näyttöön perustuva menetelmä, joilla voidaan arvioida alakouluikäisten lasten luetun ymmärtämisen strategioita. Se toimii myös tuen suunnittelun apuna.
Miksi luetun ymmärtämisen strategiat ovat tärkeitä?
Luetun ymmärtämisen strategioilla tarkoitetaan keinoja, joiden avulla luetun ymmärtäminen tehostuu. Tällaisia keinoja ovat esimerkiksi ennakointi, arviointi, tiivistäminen ja oman ymmärtämisen valvominen. Nämä strategiat vaikuttavat olennaisesti siihen, miten luettua tietoa osataan käyttää. Esimerkiksi PISA-tutkimuksessa tietoisuus hyvistä luetun ymmärtämisen strategioista selitti noin neljänneksen suomalaisnuorten luetun ymmärtämisen tehtävien tuloksista (Leino ym., 2021). Strategioilla onkin niin olennainen merkitys luetun ymmärtämisessä, että niiden opettamista on pidetty yhtenä tärkeimmistä lukutaitoa kehittävistä toimista (National Reading Panel, 2000). Luetun ymmärtämiseen vaikuttavista tekijöistä strategiat ovat taitoja, joita voidaan oppia ja opettaa. Opitut strategiat ovat työkalupakki, joka kulkee oppijan mukana tilanteesta ja tekstistä toiseen, eli niillä voi olettaa olevan yleistymisvaikutuksia yli oppiainerajojen.
LYSTI-arviointiväline auttaa tuen suunnittelussa
Vaikka opetussuunnitelma (Opetushallitus, 2014) sisältää tavoitteen ohjata oppilaita luetun ymmärtämisen strategioiden käyttöön, luetun ymmärtämisen strategioiden arviointiin ei ole toistaiseksi ollut ajantasaisia ja tutkimustietoon perustuvia menetelmiä. LYSTI-hankkeessa kehitetään väline, joka antaa yksilökohtaista tietoa siitä, mitä strategioita kukin oppilas tuntee ja käyttää, sekä mitä strategioita hän ei vielä hallitse tai käytä. Saadun tiedon avulla tuki voidaan kohdentaa niihin taitoihin, joissa kyseisellä oppilaalla on puutteita. Arviointivälineen avulla voidaan seurata myös tuen vaikuttavuutta.
LYSTI-hankkeeseen kutsutaan osallistujia kevääksi 2025
Huhti-toukokuussa 2025 toteutetaan kouluissa käyttäjätutkimus, johon haetaan vapaaehtoisia opettajia ja erityisopettajia sekä kouluikäisten lasten kanssa työskenteleviä psykologeja ja puheterapeutteja. Tutkimuksessa arvioidaan 3–5-luokkalaisten lasten luetun ymmärtämisen taitoja.

Ajankohtaista
Haemme rahoitusta lukuvuonna 2025-2026 toteutettavaan interventiotutkimukseen.
Annamme mielellämme lisätietoja hankkeesta!
Lisätietoa löydät myös täältä:
NMI:n uutiskirje 3/2024: LYSTI-hankkeessa syntyy välineitä luetun ymmärtämisen strategioiden arviointiin
Ystävällisin terveisin
Pirita Korpivaara
Projektisuunnittelija, tavoitettavissa ti-to
Niilo Mäki Instituutti
p. 040 681 8950
pirita.korpivaara@nmi.fi
Riikka Heikkilä
Vastaava tutkija, tavoitettavissa ti-to
Niilo Mäki Instituutti
p. 040 805 3884
riikka.heikkila@nmi.fi

