
LYSTI-hankkeessa kehitetään arviointivälinettä alakouluikäisten oppilaiden hallitsemien luetun ymmärtämisen strategioiden arviointiin. Toivomme, että kerrotte oheisella kyselyllä, onko teidän mahdollista lähteä mukaan.
Seuraavassa kerromme hankkeesta ja sen tavoitteista tarkemmin. Tiivistettynä osallistuminen tarkoittaa sitä, että hankkeeseen osallistuvat luokanopettajat ja/tai erityisopettajat osallistuvat tutkimusryhmän ohjauksessa lukemisen ja luetun ymmärtämisen strategioiden arviointiin kevätkaudella 2025. Aineistoa kerätään luokkien 3–5 oppilailta. Tutkimukseen osallistumalla pääsette tutustumaan uusiin arviointivälineisiin sekä saatte lukemiseen ja luetun ymmärtämisen strategioihin keskittyvää koulutusta. Lisäksi opettaja saa tietoa osallistuvien lasten taidoista tutkituissa tehtävissä, eli Alakoulun DigiLukiseulassa sekä luetun ymmärtämisen strategioiden tehtävässä.
LYSTI-hanketta on tarkoitus jatkaa myös lukuvuonna 2025–2026 siten, että arviointiin osallistuneet lapset saavat tukea luetun ymmärtämisen strategioihin (interventiotutkimus). Jatkohanke toteutuu, jos siihen saadaan rahoitus. Kyselyssä kartoitamme myös halukkuuttanne jatkaa hankkeessa samojen oppilaiden kanssa, mikäli interventiotutkimus toteutuu.
Alla kerromme lyhyesti hankkeesta ja siitä, mistä voitte saada yksityiskohtaisempaa tietoa tutkimuksesta ja sen etenemisestä. Pyydämme teitä tutustumaan hankkeeseen ja vastaamaan oheisella kyselyllä, voitteko lähteä mukaan. Toivoisimme vastaustanne mahdollisimman pian, mutta viimeistään perjantaina 21.2.2025.
Lisätietoa tutkimuksesta
Hankkeen tausta
Luetun ymmärtäminen on välttämätön edellytys lähes kaikelle kouluoppimiselle. Se on taito, jonka on todettu heijastuvan kouluiässä laajasti oppimiseen, tiedonhakuun ja koulumenestykseen sekä myöhemmin suoriutumiseen elämässä (Lerkkanen & Torppa, 2019). Luetun ymmärtämisen taso on kuitenkin PISA-tutkimuksen tulosten mukaan laskenut koko 2000-luvun ajan (Leino ym., 2019).
Lukustrategioilla on olennainen merkitys luetun ymmärtämisessä: heikot lukijat olivat PISA-tutkimuksessa selvästi vähemmän tietoisia tehokkaista lukustrategioista kuin muut lukijat (Leino ym. 2021). Lukustrategioiden opettamista pidetään siis yhtenä tärkeimmistä lukutaitoa kehittävistä toimista. Luetun ymmärtämisen strategioiden arviointiin ei kuitenkaan ole olemassa ajantasaisia ja tutkimustietoon perustuvia välineitä. Siksi opettajilta puuttuu yksilökohtainen tieto siitä, mitä strategioita kukin oppilas hallitsee ja mitä ei. Tällaisia arviointivälineitä tarvitaan, jotta yksilöllistä oppimisen tukea voidaan kohdentaa niihin taitoihin, joissa kyseisellä oppilaalla on puutteita. Lisäksi tarvitaan välineitä, joilla seurata annetun tuen vaikuttavuutta. Tässä tutkimuksessa kehitetään näitä arviointivälineitä.
Käytännön toteutus ja aikataulu
Helmikuussa 2025 varmistetaan aineiston keruuseen osallistuvat koulut sekä haetaan mahdolliset kuntien tai kaupunkien myöntämät tutkimusluvat kevättä varten.
Aineistonkeruu luokkien 3–5 oppilailta tapahtuu maalis-huhtikuussa 2025. Ennen aineiston keräämisen alkua ja sen aikana osallistuvat opettajat ja erityisopettajat saavat verkon välityksellä arviointiin liittyvää koulutusta sekä ohjausta tutkimuksen toteuttamisesta ja käytettävistä menetelmistä. Tutkimus etenee seuraavasti:
- Tiedotteet koteihin ja tutkimussuostumusten kerääminen.
- Käyttäjäkoulutukset arviointimenetelmiin maalis-huhtikuussa (2+2 h)
- Lukemisen, oikeinkirjoittamisen ja peruslaskutaidon sähköiset ryhmätehtävät (Alakoulun DigiLukiseula) toteutetaan kokonaisilla luokilla. Arviointi kestää noin yhden oppitunnin/luokka.
- Osa ryhmätutkimuksiin osallistuneista lapsista osallistuu yksilöarviointiin, jossa kartoitetaan lapsen hallitsemia luetun ymmärtämisen strategioita. Arviointi kestää noin 30–45 min kutakin lasta kohden. Arvioitavien oppilaiden määrä riippuu osallistuvan koulun resursseista. Yksilöarviointiin valitaan oppilaita, joiden lukusujuvuus mahdollistaa tekstien lukemisen, mutta joiden luetun ymmärtämisessä on tuen tarvetta.
- Opettajien ryhmähaastattelut (2 h) toukokuussa.
Tutkimuseettiset kysymykset
Koska hankkeeseen osallistuminen edellyttää lapsen huoltajien kirjallista suostumusta, opettaja välittää koteihin sähköisesti tietoa tutkimuksesta sekä linkin tutkimussuostumuslomakkeisiin. Osallistuvia lapsia ja heidän huoltajiaan informoidaan oikeudesta lopettaa tutkimukseen osallistuminen halutessaan. Huoltajille tarjotaan oikeutta saada palautetta lapseensa liittyvistä tutkimushavainnoista. Huoltajille kerrotaan, että opettaja saa opetuksen suunnittelun tueksi yksilöllistä tutkimustietoa lapsen taidoista.
Tutkimuksen hyödyt ja mahdolliset haitat
Hyödyt. Tutkimuksessa kehitetään luetun ymmärtämisen strategioiden arvioinnin välineitä, jotka on suunnattu opettajien ja erityisopettajien käyttöön. Osallistuville opettajille tarjotaan arviointimenetelmien käyttämiseen liittyvää koulutusta ja ohjausta. Lisäksi opettaja saa opetuksen kehittämisen tueksi palautetta ryhmänsä lasten lukemisen ja kirjoittamisen taidoista. Jos lapsi osallistuu yksilötehtäviin, opettaja saa tietoa myös lapsen hallitsemista luetun ymmärtämisen strategioista.
Haitat. Tutkimukseen kuluu osallistuvien opettajien työaikaa arviolta 8–12 tuntia. Tutkimuksesta ei pitäisi koitua työnantajalle muita kustannuksia kuin tehtävien tulostamisesta koululla aiheutuvat kustannukset, jos arvioinnit tapahtuvat osana koulun tavanomaista toimintaa ja opettajien työajalla. Koska tutkimukseen liittyvät koulutukset tapahtuvat verkossa ja ne on mahdollista katsoa vapaavalintaisena ajankohtana, matkakustannuksia tai kustannuksia sijaisten hankkimisesta ei pitäisi tutkimuksen vuoksi tulla.
Osallistumisen edellytykset. Sähköistä ryhmäarviointia varten tarvitaan jokaista oppilasta varten tietokone tai Android-käyttöliittymällä varustettu tablettitietokone sekä kuulokkeet. Internetselaimiksi tarvitaan Mozilla Firefox tai Google Chrome. Lasten osallistumiseen tarvitaan huoltajan suostumus, joka kerätään sähköisesti.
Tutkimukseen osallistuminen
Kun olette tutustuneet hankkeeseen, vastaattehan lyhyeen kyselyyn mahdollisimman pian, mutta viimeistään perjantaihin 21.2.2025 mennessä.
Ilmoittaudu mukaan tällä kyselyllä
Annamme mielellämme lisätietoja tutkimuksesta!
LYSTI-hanke: www.nmi.fi/lysti
Tutkimuksen rekisteritietolomake: www.nmi.fi/tietosuoja
Lisätietoja Niilo Mäki Instituutista: www.nmi.fi
