LYSTI – Luetun ymmärtämisen strategioiden arviointi

LYSTI-hanke oli Suomen Kulttuurirahaston rahoittama hanke, jossa kehittiin väline luetun ymmärtämisen strategioiden arviointiin opetus- ja kuntoutusalan ammattilaisten käyttöön.  Hanke kesti 1.1.2025 – 30.9.2025.

Hankkeen tavoite

Hankkeen keskeinen päämäärä oli kehittää Lysti-arviointiväline. Se on tieteelliseen näyttöön perustuva menetelmä, joilla voidaan arvioida alakouluikäisten lasten luetun ymmärtämisen strategioita. Se toimii myös tuen suunnittelun apuna.  

Miksi luetun ymmärtämisen strategiat ovat tärkeitä?

Luetun ymmärtämisen strategioilla tarkoitetaan keinoja, joiden avulla luetun ymmärtäminen tehostuu. Tällaisia keinoja ovat esimerkiksi ennakointi, arviointi, tiivistäminen ja oman ymmärtämisen valvominen. Nämä strategiat vaikuttavat olennaisesti siihen, miten luettua tietoa osataan käyttää. Esimerkiksi PISA-tutkimuksessa tietoisuus hyvistä luetun ymmärtämisen strategioista selitti noin neljänneksen suomalaisnuorten luetun ymmärtämisen tehtävien tuloksista (Leino ym., 2021). Strategioilla onkin niin olennainen merkitys luetun ymmärtämisessä, että niiden opettamista on pidetty yhtenä tärkeimmistä lukutaitoa kehittävistä toimista (National Reading Panel, 2000). Luetun ymmärtämiseen vaikuttavista tekijöistä strategiat ovat taitoja, joita voidaan oppia ja opettaa. Opitut strategiat ovat työkalupakki, joka kulkee oppijan mukana tilanteesta ja tekstistä toiseen, eli niillä voi olettaa olevan yleistymisvaikutuksia yli oppiainerajojen.

LYSTI-arviointimenetelmä palvelee tuen suunnittelua

Vaikka opetussuunnitelma (Opetushallitus, 2014) sisältää tavoitteen ohjata oppilaita luetun ymmärtämisen strategioiden käyttöön, luetun ymmärtämisen strategioiden arviointiin ei ole toistaiseksi ollut ajantasaisia ja tutkimustietoon perustuvia menetelmiä. LYSTI-hankkeessa kehitettiin väline, joka antaa yksilökohtaista tietoa siitä, mitä strategioita kukin oppilas tuntee ja käyttää, sekä mitä strategioita hän ei vielä hallitse tai käytä. Saadun tiedon avulla tuki voidaan kohdentaa niihin taitoihin, joissa kyseisellä oppilaalla on puutteita. Arviointivälineen avulla voidaan seurata myös tuen vaikuttavuutta.

LYSTI-arviointimenetelmän käyttäjätutkimukseen osallistui 19 opettajaa ja 87 oppilasta eri puolilta Suomea. Mukaan valittiin 3. – 5. -luokkalaisia oppilaita, joilla oli vaikeuksia luetun ymmärtämisessä.

Käyttäjäkokemukset olivat erittäin myönteisiä. Opettajien mukaan LYSTI on selkeä ja helposti käyttöönotettava, ja se sopii hyvin koulun arkeen. Arviointi tuotti opettajille konkreettista tietoa siitä, millaisia strategioita oppilaat todella käyttävät lukiessaan ja missä kohdin he tarvitsevat tukea. Useat opettajat kuvasivat menetelmää “herätykseksi”, sillä strategioiden käyttö oli monella oppilaalla huomattavasti vähäisempää kuin arjessa oli oletettu. Arvioinnin avulla pystyttiin myös erottamaan oppilaiden yksilöllisiä vahvuuksia ja pulmia.

Oppilaat kokivat materiaalin kiinnostavaksi ja sopivan tasoiseksi. Yleisimpiä haasteita olivat oman ajattelun sanallistaminen ja strategian nimen yhdistäminen omaan toimintaan, mikä korostaa mallintamisen ja näkyväksi tekemisen tarvetta opetuksessa. Opettajien havainnot viittaavat siihen, että menetelmä voisi olla hyödyllinen myös tuen vaikuttavuuden seurannassa, sillä opettajat havaitsivat strategioiden harjoittelun näkyvän arviointituloksissa.

Kun tarkasteltiin heikkojen lukijoiden käyttämiä luetun ymmärtämisen strategioita, havaittiin että strategioiden käytössä on huomattavaa vaihtelua jo kolmannelta luokalta alkaen. Strategioista suhteellisesti parhaiten hallittiin selventämisen strategiat sekä ennakoinnin strategioista silmäily, kun taas enemmän metakognitiivisia taitoja edellyttävät arviointi ja tiivistäminen olivat vielä oppilaille melko harvinaisia.

Kokonaisuutena käyttäjätutkimus osoitti, että LYSTI on toimiva ja tarpeellinen työkalu opetuksen suunnitteluun. Se auttaa tunnistamaan, millaisia strategioita oppilas tarvitsee oppiakseen teksteistä tehokkaammin. Tulosten perusteella seuraava kehitysaskel on harjoittelumateriaalin laatiminen, jotta strategioiden opetusta voidaan tukea systemaattisesti arvioinnin jälkeen.

LYSTI-hankkeen aikataulu

Huhti-toukokuussa 2025 toteutettiin kouluissa käyttäjätutkimus, johon haettiin vapaaehtoisia opettajia ja erityisopettajia sekä kouluikäisten lasten kanssa työskenteleviä psykologeja ja puheterapeutteja. Tutkimuksessa arvioitiin 3–5-luokkalaisten lasten luetun ymmärtämisen taitoja.  

Ajankohtaista

Haemme rahoitusta lukuvuonna 2025-2026 toteutettavaan interventiotutkimukseen.

Tule mukaan tukemaan lasten ja nuorten lukutaitoa! Voit osallistua joukkorahoituskampanjaan tästä.

Annamme mielellämme lisätietoja hankkeesta!

Lisätietoa löydät myös täältä:

NMI:n uutiskirje 3/2024: LYSTI-hankkeessa syntyy välineitä luetun ymmärtämisen strategioiden arviointiin

NMI Koulutus ja julkaisut: TULOSSA: LYSTI – luetun ymmärtämisen strategioiden arviointi

Hankkeen tietosuojaseloste

Ystävällisin terveisin

Pirita Korpivaara
Projektisuunnittelija, tavoitettavissa ti-to
Niilo Mäki Instituutti
p. 040 681 8950
pirita.korpivaara@nmi.fi

Riikka Heikkilä               
Vastaava tutkija, tavoitettavissa ti-to                                              
Niilo Mäki Instituutti                               
p. 040 805 3884                                      
riikka.heikkila@nmi.fi