LYSTI-hankkeessa kehitetään lasten luetun ymmärtämisen strategioiden arviointia. Luetun ymmärtämisen strategioiden arviointi auttaa suunnittelemaan tukea näihin taitoihin. Tutkimuksen toteuttajana on Niilo Mäki Instituutti, ja sen rahoittaa Suomen Kulttuurirahasto. Hankkeessa kerätään aineistoa kevätlukukaudella 2025 luokkien 3–5 oppilailta. Toivomme, että antaisitte lapsellenne luvan osallistua tutkimukseen.
Jos tutkimukselle saadaan jatkorahoitus, sitä jatketaan lukuvuonna 2025–2026. Jatkotutkimuksessa kehitetään harjoittelumenetelmää luetun ymmärtämisen taitojen tukemiseen. Tiedotteessa kerromme lyhyesti myös tästä jatkohankkeesta. Tutkimusluvan yhteydessä pyydämme lapsellenne lupaa osallistua myös jatkohankkeeseen vuonna 2025–2026, jos se toteutuu.
Tässä tiedotteessa kerrotaan lyhyesti näistä asioista:
- Tutkimuksen tavoitteet
- Tutkimuksen tarkoitus
- Tärkeimmät tiedot tutkimuksen toteutuksesta
- Tärkeimmät tutkimuseettiset kysymykset
- Tutkimuksen hyödyt ja haitat tutkittaville (lapsille)
- Mitä lapselle pitää kertoa tutkimuksesta
- Miten tutkimukseen osallistutaan
Tutkimuksen tavoitteena on
- kehittää väline luetun ymmärtämisen strategioiden arviointiin alakouluikäisillä
- jos tutkimus jatkuu, kehittää myös harjoittelumenetelmä luetun ymmärtämisen strategioiden tukemiseen
Miksi luetun ymmärtämisen strategioiden arviointivälinettä tarvitaan?
- Luetun ymmärtämistä tarvitaan lähes kaikessa kouluoppimisessa. Kyky ymmärtää luettua vaikuttaa kouluiässä laajasti oppimiseen, tiedonhakuun ja koulumenestykseen sekä myöhemmin suoriutumiseen elämässä. Luetun ymmärtämisen taso on kuitenkin PISA-tutkimuksen tulosten mukaan laskenut koko 2000-luvun ajan.
- Lukustrategiat ovat tärkeä osa luetun ymmärtämistä: Kyky erottaa hyviä ja huonoja luetun ymmärtämisen strategioita oli yhteydessä parempaan menestykseen PISA-tutkimuksessa. Lukustrategioiden opettamista pidetään siis yhtenä tärkeimmistä lukutaitoa kehittävistä toimista.
- Luetun ymmärtämisen strategioiden arviointiin ei kuitenkaan ole olemassa ajantasaisia ja tutkimustietoon perustuvia välineitä. Siksi opettajien on vaikeaa tietää, mitä strategioita kukin oppilas tuntee ja käyttää ja missä hän tarvitsee tukea. Tällaisia arviointivälineitä tarvitaan, jotta yksilöllistä oppimisen tukea voidaan kohdentaa niihin taitoihin, joissa oppilaalla on puutteita. Lisäksi tarvitaan välineitä, joilla seurata annetun tuen vaikuttavuutta. Tässä tutkimuksessa kehitetään näitä arviointivälineitä.
- Arviointimenetelmien lisäksi tarvitaan myös harjoittelukeinoja ja -materiaaleja. Arviointi yksinään ei riitä. Jos tuen tarve huomataan, tarvitaan myös tukea. Tällä hetkellä luetun ymmärtämisen harjoitteluun on olemassa vain vähän menetelmiä. Jos tälle hankkeelle saadaan jatkorahoitus, hankkeessa kehitetään menetelmä luetun ymmärtämisen strategioiden harjoittelua varten.
Tutkimuksen toteutus keväällä 2025
- Opettaja lähettää lapsen kotiin tietoa tutkimuksesta
- Vanhemmat lukevat tutkimuksesta ja antavat luvan, että lapsi saa osallistua tutkimukseen. Samalla vanhemmilta kysytään joitakin lisätietoja. Vanhempien ei tarvitse tehdä muuta kuin täyttää tämä yksi kysely.
- Opettaja tekee tehtävät lasten kanssa koulupäivän aikana. Lapsille ei tule tutkimuksesta kotitehtäviä. Tehtävät eivät vaikuta todistukseen tai äidinkielen numeroon.
- Lapset, jotka ovat saaneet kotoa luvan osallistua tutkimukseen, tekevät ensin tietokoneella tehtäviä. Tehtävät mittaavat lukemista, kirjoittamista ja laskemista. Tehtäviin kuluu aikaa yksi oppitunti.
- Osa lapsista tekee opettajan kanssa lisäksi tehtävän, jossa arvioidaan luetun ymmärtämisen strategioita. Tähän tehtävään kuluu aikaa noin 30-60 minuuttia. Yksilötehtävien tekemiseen osallistuu sellaisia lapsia, joilla luetun ymmärtämisen taidoissa on huomattu tuen tarvetta.
- Jos vanhempi on antanut tutkimusluvan, opettaja saa tietää, miten lapsen tehtävät ovat sujuneet.
Tutkimuseettiset kysymykset
- Lapsi voi osallistua tutkimukseen vain, jos huoltaja on antanut siihen luvan.
- Tutkimukseen osallistuminen on vapaaehtoista. Jos lapsi haluaa lopettaa, kerro siitä opettajalle. Tutkimuksen voi lopettaa milloin vain. Syytä ei tarvitse kertoa.
- Sinulla on oikeus saada tietoa siitä, miten lapsi on onnistunut tehtävissä. Laita silloin viestiä opettajalle.
- Lapsen henkilötietoja ei anneta ulkopuolisille. Vain tutkimusryhmä käsittelee niitä.
Tutkimuksen hyödyt ja mahdolliset haitat
- Tietokonetehtävien avulla voidaan tunnistaa oppilaat, jotka tarvitsevat apua lukemiseen, kirjoittamiseen ja laskemiseen. Opettaja voi myös helpommin suunnitella tukea näille lapsille.
- Opettajat saavat tutkimuksesta tietoa, joka auttaa heitä kehittämään omaa työtään ja auttamaan oppilaita.
- Jos huoltaja on antanut tutkimusluvan, opettaja saa tietoa lapsen lukemisesta, kirjoittamisesta ja laskemisesta. Lisäksi opettaja saa tietoa lapsen tuntemista ja käyttämistä luetun ymmärtämisen strategioista. Tämä tieto on tärkeää, kun lapselle suunnitellaan tukea oppimiseen.
- Tutkimuksesta ei pitäisi olla lapselle mitään haittaa. Jos tehtävä on vaikea, opettaja voi antaa lapselle lisäaikaa tai taukoa, jos lapsi väsyy.
Kerro lapselle tutkimuksesta ainakin nämä asiat:
- Tutkimuksessa kerätään tietoa lukemisesta ja siitä, mitä lapset tekevät lukiessaan ymmärtääkseen lukemaansa.
- Tiedon perusteella kehitetään sellaisia tehtäviä, joilla voidaan huomata, jos jollakin lapsella on vaikeuksia ymmärtää lukemaansa. Tutkimuksessa kerätään myös tietoa siitä, miten lapsia voidaan auttaa ymmärtämään lukemaansa paremmin.
- Tutkimuksessa mukana oleminen antaa tutkijoille tärkeää tietoa siitä, miten tehtävät toimivat.
- Tehtävät eivät ole kokeita. Ne eivät vaikuta kouluarvosanoihin.
- Tutkimukseen osallistuminen on vapaaehtoista. Se tarkoittaa sitä, että saat kertoa, haluatko osallistua tutkimukseen. Sinun ei tarvitse osallistua, jos et halua. Jos haluat lopettaa tutkimukseen osallistumisen, kerro siitä aikuisille (opettajalle tai vanhemmalle). Tutkimuksen lopettamisesta ei ole sinulle haittaa eikä kukaan ole siitä vihainen.
- Tutkimuksessa luokkasi tekee ensin lukemisen, kirjoittamisen ja laskemisen tehtäviä tietokoneella. Nämä tehtävät ovat nopeita tehdä.
- Myöhemmin osa lapsista pääsee mukaan tutkimuksen toiseen vaiheeseen, jossa tehdään lisää lukemisen tehtäviä opettajan kanssa.
- Oma opettaja tai erityisopettaja ohjaa tehtävien tekemistä.
- Tutkimus tapahtuu kouluajalla, eikä siitä tule kotitehtäviä.
- Vanhemmilta ja opettajalta kysytään tutkimuksen aikana sellaisia tietoja, jotka liittyvät oppimiseen. Näitä tietoja ei kerrota muille kuin tutkimusryhmän jäsenille.
- Saat kysyä tutkimuksesta vanhemmilta tai opettajalta. Jos he eivät osaa vastata, he voivat kysyä tutkijoilta.
Tutkimukseen osallistuminen:
- Kun olet lukenut tämän tiedotteen, kerro tutkimuksesta lapselle.
- Olet saanut opettajan viestissä linkin. Linkistä pääset lomakkeeseen (tutkimussuostumus). Siinä annat lapsellesi luvan osallistua tutkimukseen.
- Tutkimus tapahtuu koulussa. Sinun ei tarvitse tehdä muuta kuin täyttää lomake.
- Täytä lomake 10.03.2025 mennessä. Kiitos!
Kerromme mielellämme lisää tutkimuksesta!

Pirita Korpivaara
Projektisuunnittelija
(tavoitettavissa ma-to)
Niilo Mäki Instituutti
p. 040 681 8950
pirita.korpivaara@nmi.fi
Riikka Heikkilä
Vastaava tutkija
(tavoitettavissa ma-to)
Niilo Mäki Instituutti
p. 040 805 3884
riikka.heikkila@nmi.fi
Lisätietoja löydät myös täältä:
- LYSTI-hanke: https://www.nmi.fi/lysti/
- NMI:n uutiskirje 3/2024: LYSTI-hankkeessa syntyy välineitä luetun ymmärtämisen strategioiden arviointiin
- Tutkimuksen rekisteritietolomake: www.nmi.fi/tietosuoja
- Lisätietoja Niilo Mäki Instituutista: www.nmi.fi
