Omat työkalut

Navigointi

Uusi tutkimusperustainen matematiikan oppimispeli Vektor julkaistu

 

Matematiikan perusteiden oppimiseen tarkoitettu uusi ilmainen oppimispeli Vektor on julkaistu. Tavanomaisista oppimispeleistä poiketen Vektor tarjoaa lukukäsitteen ja laskutaitojen harjoitteiden lisäksi harjoitusta niiden kognitiivisten kykyjen kehittämiseksi, joita matematiikassa tarvitaan, esimerkiksi visuo-spatiaalisen työmuistin, hahmottamisen ja päättelytaitojen osalta.

Matematiikassa pelin tämänhetkinen versio lähtee liikkeelle lukukäsitteen oppimisesta (esikoulutaso) edeten yhteen- ja vähennyslaskun kautta desimaali- ja murtokäsitteisiin sekä negatiivisiin lukuihin. Tällä hetkellä peli ei sisällä kerto- tai jakolaskuja.

–Matematiikan oppimisvaikeuksien taustalla on usein hahmottamiseen ja visuo-spatiaaliseen työmuistiin liittyviä pulmia. Matematiikan oppiminen edellyttää visuo-spatiaalisten mielikuvien käyttöä. Hahmottamisen tehtävillä pyritään tukemaan lapsen kykyä käyttää näitä mielikuvia ja oletuksemme on, että näiden kognitiivisten taitojen harjoittaminen tukisi myös matematiikan oppimista, neuropsykologi Pekka Räsänen Hahmottamisen kuntoutus -hankkeesta selittää.

Pelissä taistellaan ilkeää haltijaa vastaan, joka on muuttanut eläimet synkiksi. Ratkaisemalla pelin pulmia saa taikavoimia, joilla voi palauttaa eläimet takaisin kilteiksi. Pelillisyyden kautta lasta kannustetaan harjoittelemaan myös työläältä tuntuvia asioita. Vektorissa edetään saarelta saarelta, ja lapsi pääsee eteenpäin kerättyään jokaiselta saarelta kolme avainta, toisin sanoen ratkaistuaan kyseisen kentän tehtävät. Vektor mukautuu pelaajan taitotasoon, minkä takia on tärkeää, että lapsella on omat tunnukset, joilla hän pelaa.

–Osa harjoitteista on vaativia ja monet harjoitteet vaativat lapselta paljon ponnistelua, keskittymiskykyä ja sinnikkyyttä. Tässä aikuisen kannustava rooli on tärkeä. Harjoitteleminen ei ole aina kivaa, kun opeteltavat asiat ja harjoittelu on työlästä. Usein juuri se työläys ja sen eteen tehty ponnistelu ovat ratkaisevassa roolissa, että harjoittelu tuottaisi tuloksen, Räsänen kertoo.

Vektor toimii sekä iPad- että Android-tableteilla. Peli on alkutekstejä lukuunottamatta kielivapaa eikä vaadi lapselta lukutaitoa. Vektorin pelaaminen on ilmaista, mutta edellyttää rekisteröitymistä. Päivittäinen peliaika on rajattu 30 minuuttiin. Peli on suunniteltu 8-10 viikon kestoiseksi tiiviiksi interventioksi, jossa harjoitellaan 4-5 kertaa viikossa. Aiempien tutkimusten mukaan harjoitusvaikutusten aikaansaaminen edellyttää tiivistä harjoittelua. Pelin käyttöönotto kannattaa siis suunnitella hyvin, jotta harjoittelumahdollisuuksia on riittävästi.

Lisätietoja pelistä Hahkun sivuilta suomeksi tai pelin omilta sivuilta (ruotsiksi ja englanniksi).

Pelin on kehittänyt Karolinska Institutetista Tukholmasta lähtöisin olevan Cogntion Matters -säätiö yhteistyössä kansainvälisen tutkimusryhmän kanssa, johon Niilo Mäki Instituutin Hahmottamisen kuntoutus -hanke kuuluu.

 

Katso myös uusimmat Hahmottamisen kuntoutus -videoklipit!