Omat työkalut

Navigointi

Pelien kehittäjän työssä yhdistyy intohimo alaan ja ihmisten auttaminen


Kuka olet ja mitä teet Niilo Mäki Instituutissa?

Olen Matti Kinnunen ja toimin Niilo Mäki Instituutissa sovellussuunnittelijana erilaisissa ohjelmistoihin liittyvissä hankkeissa. Koulutukseltani olen tietotekniikan maisteri, joksi valmistuin hiljattain Jyväskylän yliopistosta.

Toisin sanoen nämä tittelit tarkoittavat, että olen ohjelmoija, vaikkakin pääsen NMI:llä työskentelemään huomattavasti laajemmalla työnkuvalla. NMI:ssä on hankkeita, joihin liittyy olennaisena osana erilaisten tietojärjestelmien toteutus ja olen usein hankkeissa vastaamassa niiden teknisestä toteutuksesta.

Tietojärjestelmien kehittäminen voi kuulostaa hieman tylsältä ja harmaalta hommalta, mutta NMI:ssä se tarkoittaa suurelta osin pelien kehittämistä ja oppimisvaikeuksien kanssa painivien ihmisten auttamista tietoteknisten työkalujen luomisella. Näitä kehittäessäni pääsen myös ratkaisemaan kiinnostavia ohjelmistokehitykseen liittyviä ongelmia ja rakentamaan uutta, joten tietojärjestelmien kehittäminen NMI:ssä on mielestäni erittäin mukavaa, merkityksellistä ja haastavaa työtä.

Mitä kautta päädyit Niilo Mäki Instituuttiin?

Olin vuonna 2013 erittäin innokkaana tietotekniikan toisen vuoden opiskelijana tehnyt opiskelun ohella erilaisia pelejä omaksi huvikseni. Olin tähän tarkoitukseen opetellut Unity3D-pelimoottorin käyttöä ja olin tästä työkalusta kovasti innoissani. Huomasin sitten yliopiston kesätyöpalstalla ilmoituksen NMI:n kesäharjoittelijan paikasta, johon reagoin ihmetyksen vallassa. "Onko Jyväskylässä työpaikkoja, jossa pääsee tekemään pelejä Unityllä? Tämä paikka on pakko saada."

Tuo hanke oli siis Ekapelin uuden tablettiversion Ekapeli Alun toteutus, joka oli tuohon aikaan hiljattain aloitettu. Koska tällaisiä tilaisuuksia ei usein Jyväskylässä tule vastaan, mietin kovasti että mitä voisin tehdä tämän paikan saamiseksi. Laitoin sitten hakemuksen lähettämisen ohessa kysymyksen, että voisinko tulla tapaamaan tiimiä ja keskustelemaan projektista. Tämä oli siis jo ennen kuin minua oli edes kutsuttu haastatteluun.

Muistan vieläkin tiimin hämmentyneet katseet, kun pöllähdin paikalle noiden kokeneiden tekijöiden keskelle pyörimään ja keskeyttämään normaalin työpäivän. Tunnelma oli erittäin hämmentynyt molemmille osapuolille ja selvästi paikalla ihmeteltiin, että mitäköhän tuo Matti täällä tekee jo tässä vaiheessa ennen kuin kukaan on ehtinyt edes hakemuksia lukea.

Alkuihmetyksen jälkeen kuitenkin sovimme, että teen näytöksi pienen toteutuksen yhdestä aiemman Ekapelin pelimoduulista, jolla pääsin haastatteluun ja myöhemmin onnekseni sain paikan. Kokeneet ohjelmoijatkin paljastuivat erittäin mukaviksi työkavereiksi ja kertoivat minulle vain olleensa niin hämmentyneitä paikalle tulostani, etteivät oikein osanneet tilanteeseen suhtautua. Tiimin kanssa olemme monesti yhdessä naureskelleet tuolle kirkassilmäiselle nuorukaiselle, joka vain yksi päivä pöllähti paikalle lähes kutsumatta.

Millaisen projektin parissa työskentelet tällä hetkellä?

Tällä hetkellä teen NMI:n ja Ylen Pikku Kakkosen yhteisprojektia, jossa teemme Pikku Kakkosen tulevaan oppimispelisovellukseen lukemaanoppimispeliä. Pikku Kakkosella on kehitteillä uusi oppimispelisovellus mobiililaitteille, jossa tarjotaan pelillisiä oppimissisältöjä eri aiheista esikouluikäisille lapsille. NMI toteuttaa tuohon sovellukseen lukemaanoppimispelin, jota olen muutaman kuukauden ollut tekemässä. Vastaan tämän projektin teknisestä toteutuksesta ja pelisuunnittelusta.

Olen myös kehittämässä NMI:n uutta arviointialustaa Arviota, jota kehitämme uudistuvan digitaalisen Lukiseulan yhteydessä. Arvio on NMI:n uusille digitaalisille arviointivälineille tarkoitettu web-alusta, jonka tarkoituksena on mahdollistaa monenlaisten digitaalisten arviointivälineiden toteutus. Vastaan myös tässä projektissa alustan teknisestä toteutuksesta ja suunnittelusta.

Mikä on hauskinta ja haastavinta työssäsi?

Hauskin osuus työssäni liittyy ehdottomasti myös sen haastavimpaan osaan. Olen usein projekteissa ainoa ohjelmistotaustan omaava jäsen, joten minulla on aika pitkälti vapaat kädet tekniseen toteutukseen liittyvissä päätöksissä ja niiden toteutuksessa. Pääsen myös kehittämään aivan uusia järjestelmiä alusta loppuun asti, joka on ohjelmistosuunnittelijalle erittäin miellyttävä tilanne. Saan ratkoa työssäni kiinnostavia teknisiä ongelmia, oppia uutta ja olla osana osaavia monitieteisiä tiimejä. Nautin ohjelmistojen suunnittelusta ja niiden toteutuksesta, joten työni on minulle jo itsessään todella antoisaa ja hauskaa.

Työni haastavuus on periaatteessa lähtöisin tästä samasta tilanteesta. Koska olen usein projektien ainoa ohjelmistopuolen jäsen, minun vastuualuettani on jokaisen eteen tulevan teknisen ongelman ratkaisu ja myöskin kaikki muut ohjelmistojen kehittämiseen liittyvät haasteet. Olen siis projekteissa monesti vastuussa ohjelmistojen valmistumisen aikatauluista, suunnittelusta, toteutuksesta, testauksesta ja ylläpidosta. Aikataulutus on erityisen haastavaa, sillä ohjelmistoprojektit ovat usein aika ennalta-arvaattomia tapauksia monenlaisien yllättävien ongelmien vuoksi. Toisaalta haastavuus on iso osa sitä, miksi työni on minulle niin mielekästä.

Miten rentoudut vapaa-ajallasi?

Pääosin rentoudun ystävien seurassa ja erilaisten harrastusten parissa. Erilaisista urheiluharrastuksista ja musiikin tekemisestä saan hyvää vastapainoa työlleni. Erityisesti musiikin kanssa toimiminen rentouttaa, koska siinä ei tarvitse enää lainkaan ajatella mikä on loogista ja järkevää. Tietokoneethan ovat äärimmäisen loogisia koneita, mutta ihminen ei sitä ole. Joskus on hyvä päästä noiden laskentarobottien seurasta musiikin pariin tunteilemaan niin paljon kuin sielu sietää.