Ekapeliin perustuvalle GraphoGamelle Unescon lukutaitopalkinto
GraphoGame, suomalainen lukutaitoa kehittävä oppimispeli, on saanut arvostetun Unescon King Sejong Lukutaitopalkinnon 2023.
YK:n kansainvälisenä lukutaitopäivänä 8.9. Pariisissa jaettu palkinto on merkittävä tunnustus maailmanlaajuisesta lukutaidon edistämisestä. Erityisesti kiitosta sai lukutaidon oppimisen mahdollistaminen oppijoiden äidinkielellä sekä innovatiivinen tapaa hyödyntää pelillisyyttä lukutaidon opetuksessa.
Lukutaidon oppimisen mahdollistaminen oppijan omalla äidinkielellä on tärkeää, sillä maailmassa on tällä hetkellä noin 1,2 miljardia lukutaidotonta ihmistä. Lukutaidottomuus näyttäytyy monissa maissa merkittävinä tasa-arvon, rauhan ja hyvinvoinnin haasteina. Lukutaidon edistäminen on näin ollen ratkaisevassa asemassa yhdenvertaisemman, köyhyyttä ja sosioekonomisia ongelmia ehkäisevän maailman rakentamisessa. Lukutaito muodostaa vahvan pohjan vaikuttamiselle, yhteiskunnassa toimimiselle, sekä demokratian toteutumiselle. Lukutaito on jokaisen perusoikeus.
GraphoGame, joka tunnetaan Suomessa nimellä Ekapeli, on alun perin suomalainen tutkimusinnovaatio. Se on kehitetty yhteistyössä Jyväskylän yliopiston ja Niilo Mäki Instituutin kanssa. Yhteistyön kautta syntynyt maailmanlaajuinen GraphoLearn -tutkimusyhteistyö on mahdollistanut GraphoGamen laajenemisen jo yli kymmenelle eri kielelle. GraphoGamen avulla voi oppia tehokkaasti myös vieraan kielen teknistä lukutaitoa ja ääntämistä. Peliä käytetään monissa maissa usealla eri kielellä. Esimerkiksi Suomessa GraphoGame UK English peliä on ladattu yli 100 tuhatta kertaa.
Unescon King Sejong -lukutaitopalkinto on upea kunnianosoitus sille pitkäjänteiselle yhteistyölle, jota on tehty eri puolilla maailmaa GraphoGamen kehittämisen, tutkimuksen ja levittämisen eteen. Toiminnan tavoitteena on parantaa lukutaitoa ja sitä kautta avata uusia mahdollisuuksia oppimiseen, kertoo Niilo Mäki Instituutin toiminnanjohtaja Juha-Matti Latvala.
GraphoGamen taustalla ovat Lasten kielen kehitys -pitkittäistutkimuksessa tehdyt havainnot ja tutkimustulokset. Jokainen julkaistu kieliversio käy läpi tutkimusvaiheen, jossa varmistetaan pelin toimivuus ja vaikuttavuus. Kieliversioiden kehitys tehdään aina yhdessä paikallisen yliopiston kanssa. Yhteistyö arvostettujen tutkimuslaitosten, kuten esimerkiksi Cambridgen yliopiston, Yalen, A Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Stavangerin yliopiston ja AIX Marseillen, kanssa on vahvistanut GraphoGamen asemaa kyseisissä maissa.
Tavoitteena kymmeniä miljoonia käyttäjiä
GraphoGame peliä on ladattu yli 5 miljoonaa kertaa ja lukumäärä kasvaa jatkuvasti. Pelillä on satoja tuhansia aktiivisia käyttäjiä kuukausittain.
Lähivuosien tavoitteena on mahdollistaa lukutaito kymmenille miljoonille lapsille. UNESCON palkinto tuo meille paljon näkyvyyttä valtioiden, kansalaisjärjestöjen ja yritysten suuntaan vauhdittaen tavoitteemme saavuttamista, tiivistää GraphoGamen perustaja ja toimitusjohtaja Mervi Palander.
GraphoGame on vakiinnuttanut asemansa markkinajohtajana useissa maissa. Yhteistyö valtioiden ja kansalaisjärjestöjen kanssa on mahdollistanut sen, että lapset voivat ladata pelin ilmaiseksi. Tällä tavoin varmistetaan, että myös ne lapset, joilla ei ole peliin varaa voivat saada sen käyttöönsä. Peliä voi pelata myös ilman verkkoyhteyttä.
Lisätietoja GraphoGamen verkkosivuilta tai ottamalla yhteyttä:
Berit Virtanen-Thewlis, PR & Viestintä, Grapho Group Ltd, +358 40 511 4460, berit@ixc.fi
Tietoa GraphoGamesta
GraphoGame on maailman tutkituin lukemaan oppimisen peli. GraphoGame, joka tunnetaan Suomessa nimellä Ekapeli on alun perin kehitetty Jyväskylän yliopiston ja Niilo Mäki instituutin vuosikymmeniä kestäneen tutkimuksen tuloksena. Suomessa Niilo Mäki Instituutin ylläpitämät Ekapeli ja sen ruotsinkielinen versio SpelEtt ovat olleet osa suomalaista koulujärjestelmää jo yli vuosikymmenen ajan. GraphoGamen kansainvälisten kieliversioiden kaupalliset oikeudet omistaa Grapho Group Oy. Useat kymmenet ulkomaiset yliopistot kuten esimerkiksi Cambridge ja AIX-Marseille ovat kehittäneet samaa tutkimusmetodia käyttäen GraphoGamen englannin ja ranskan kieliversiot. Tutkittuja kieliversioita on yli 20 ja niistä on julkaistu 9. Uusia kieliversioita tutkitaan ja kehitetään jatkuvasti. Lisätietoja osoitteessa www.graphogame.com
Tietoa Unescon King Sejongin lukutaitopalkinnosta
UNESCO:n King Sejongin lukutaitopalkinto on alan arvostetuin palkinto, joka jaetaan vuosittain toimijoille, jotka edistävät lukutaidon kehittymistä erityisesti äidinkielellä. Palkintoa on jaettu vuodesta 1989 alkaen ja se on perustettu Etelä-Korean valtion tuella. Tänä vuonna UNESCOn teemana kilpailussa oli “lukutaidon edistämisestä muutoksen keskellä olevassa maailmassa”. Kuningas Sejong (1397-1450) keksi korealaiset aakkoset ja edisti koulutuksen asemaa kaikille.