Tiedote opettajalle: LYSTI-hanke

LYSTI-hankkeessa kehitetään lasten luetun ymmärtämisen strategioiden arviointia. Luetun ymmärtämisen strategioiden arviointi auttaa suunnittelemaan tukea näihin taitoihin. Tutkimuksen toteuttajana on Niilo Mäki Instituutti, ja sen rahoittaa Suomen Kulttuurirahasto. Hankkeessa kerätään aineistoa kevätlukukaudella 2025 luokkien 3–5 oppilailta sekä opettajilta.

Jos tutkimukselle saadaan jatkorahoitus, sitä jatketaan lukuvuonna 20252026. Jatkotutkimuksessa kehitetään harjoittelumenetelmää luetun ymmärtämisen taitojen tukemiseen. Tiedotteessa kerromme lyhyesti myös tästä jatkohankkeesta. Tutkimussuostumuksen yhteydessä kysymme myös suostumustanne osallistua jatkohankkeeseen vuonna 2025–2026, jos se toteutuu.

Tässä tiedotteessa kerrotaan lyhyesti näistä asioista:

  • Tutkimuksen tavoitteet
  • Tutkimuksen tarkoitus
  • Tärkeimmät tiedot tutkimuksen toteutuksesta
  • Tärkeimmät tutkimuseettiset kysymykset
  • Tutkimuksen hyödyt ja haitat tutkittaville (opettajille)

Tutkimuksen tavoitteena on

  • kehittää väline luetun ymmärtämisen strategioiden arviointiin alakouluikäisillä
  • jos tutkimus jatkuu, kehittää myös harjoittelumenetelmä luetun ymmärtämisen strategioiden tukemiseen

Miksi luetun ymmärtämisen strategioiden arviointivälinettä tarvitaan? 

  • Luetun ymmärtämistä tarvitaan lähes kaikessa kouluoppimisessa. Kyky ymmärtää luettua vaikuttaa kouluiässä laajasti oppimiseen, tiedonhakuun ja koulumenestykseen sekä myöhemmin suoriutumiseen elämässä. Luetun ymmärtämisen taso on kuitenkin PISA-tutkimuksen tulosten mukaan laskenut koko 2000-luvun ajan.
  • Lukustrategiat ovat tärkeä osa luetun ymmärtämistä: Kyky erottaa hyviä ja huonoja luetun ymmärtämisen strategioita oli yhteydessä parempaan menestykseen PISA-tutkimuksessa. Lukustrategioiden opettamista pidetään siis yhtenä tärkeimmistä lukutaitoa kehittävistä toimista.
  • Luetun ymmärtämisen strategioiden arviointiin ei kuitenkaan ole olemassa ajantasaisia ja tutkimustietoon perustuvia välineitä. Siksi opettajien on vaikeaa tietää, mitä strategioita kukin oppilas tuntee ja käyttää ja missä hän tarvitsee tukea. Tällaisia arviointivälineitä tarvitaan, jotta yksilöllistä oppimisen tukea voidaan kohdentaa niihin taitoihin, joissa oppilaalla on puutteita. Lisäksi tarvitaan välineitä, joilla seurata annetun tuen vaikuttavuutta. Tässä tutkimuksessa kehitetään näitä arviointivälineitä.
  • Arviointimenetelmien lisäksi tarvitaan myös harjoittelukeinoja ja -materiaaleja.  Arviointi yksinään ei riitä. Jos tuen tarve huomataan, tarvitaan myös tukea. Tällä hetkellä luetun ymmärtämisen harjoitteluun on olemassa vain vähän menetelmiä. Jos tälle hankkeelle saadaan jatkorahoitus, hankkeessa kehitetään menetelmä luetun ymmärtämisen strategioiden harjoittelua varten.

Tutkimuksen toteutus keväällä 2025

  • Opettaja lähettää lapsen kotiin tietoa tutkimuksesta sekä tutkimussuostumuskyselyn.
  • Myös LYSTI-yksilöarviointeja toteuttava opettaja saa tutkimustiedotteen sekä täyttää tutkimussuostumuskyselyn.
  • Opettaja osallistuu aineistonkeruuta sekä arviointimenetelmiä koskeviin koulutuswebinaareihin. Webinaareja on kaksi, ja niiden yhteiskesto on noin 3,5 tuntia. Webinaarit on mahdollista katsoa tallenteena jälkikäteen.
  • Opettaja tai hänen työparinsa teettää tutkimukseen osallistuville oppilaille ryhmäarviointitehtävät, joiden kesto on n. 1 oppitunti/ryhmä.
  • Opettaja teettää osalle lapsista LYSTI-yksilötehtävän, jossa arvioidaan luetun ymmärtämisen strategioita. Tähän tehtävään kuluu aikaa noin 3060 minuuttia/oppilas.
  • Aineistonkeruun lopuksi yksilöarviointeja tehnyt opettaja täyttää kyselyn luetun ymmärtämisen strategioiden arviointimenetelmästä, sekä osallistuu n. 2 tuntia kestävään ryhmähaastatteluun. Haastattelussa kartoitetaan opettajien kokemuksia ja näkemyksiä arviointimenetelmän hyödyllisyydestä ja käytöstä.

Jatkotutkimuksen toteutus lukuvuonna 2025–2026

Jos hankkeelle myönnetään jatkorahoitus, hankkeessa kehitetään alakouluikäisille heikoille lukijoille suunniteltuja luetun ymmärtämisen strategioiden harjoittelumateriaaleja, joiden avulla harjoittelu on sopivantasoista ja mielekästä. Harjoitusmateriaalin pohjalta toteutetaan lukuvuonna 2025–2026 interventiotutkimus, jossa kerätään tietoa harjoitusohjelman vaikuttavuudesta. Interventiossa luokanopettajat ja erityisopettajat tukevat ryhmiin valittujen oppilaiden strategioiden kehitystä 10 viikon ajan.

Tutkimuseettiset kysymykset

  • Tutkimukseen osallistuminen on vapaaehtoista. Tutkimuksen voi lopettaa milloin vain. Syytä ei tarvitse kertoa.
  • Henkilötietojasi ei anneta ulkopuolisille. Vain tutkimusryhmä käsittelee niitä.

Tutkimuksen hyödyt ja mahdolliset haitat

  • Hyödyt. Tutkimuksessa kehitetään luetun ymmärtämisen strategioiden arvioinnin välineitä, jotka on suunnattu opettajien ja erityisopettajien käyttöön. Osallistuville opettajille tarjotaan arviointimenetelmien käyttämiseen liittyvää koulutusta ja ohjausta. Lisäksi opettaja saa opetuksen kehittämisen tueksi palautetta ryhmänsä lasten lukemisen ja kirjoittamisen taidoista. Jos lapsi osallistuu yksilötehtäviin, opettaja saa tietoa myös lapsen hallitsemista luetun ymmärtämisen strategioista.
  • Haitat. Tutkimukseen kuluu osallistuvien opettajien työaikaa arviolta 8–12 tuntia. Tutkimuksesta ei pitäisi koitua työnantajalle muita kustannuksia kuin tehtävien tulostamisesta koululla aiheutuvat kustannukset, jos arvioinnit tapahtuvat osana koulun tavanomaista toimintaa ja opettajien työajalla. Koska tutkimukseen liittyvät koulutukset tapahtuvat verkossa ja ne on mahdollista katsoa vapaavalintaisena ajankohtana, matkakustannuksia tai kustannuksia sijaisten hankkimisesta ei pitäisi tutkimuksen vuoksi tulla.

Kun olet lukenut tämän tiedotteen, täytäthän sähköisen tutkimussuostumuslomakkeen. Linkki lomakkeeseen on saamassasi sähköpostiviestissä. Täytä lomake 17.03.2025 mennessä. Kiitos!

    Kerromme mielellämme lisää tutkimuksesta!

    Pirita Korpivaara
    Projektisuunnittelija

    (tavoitettavissa ma-to)
    Niilo Mäki Instituutti
    p. 040 681 8950
    pirita.korpivaara@nmi.fi

    Riikka Heikkilä
    Vastaava tutkija

    (tavoitettavissa ma-to)
    Niilo Mäki Instituutti
    p. 040 805 3884
    riikka.heikkila@nmi.fi

    Lisätietoja löydät myös täältä: