Luetun ymmärtäminen on yksi oppimisen kulmakivistä. Meneillään olevassa LYSTI-hankkeessa kehitetään arviointivälineitä, joiden avulla voidaan tunnistaa oppilaiden luetun ymmärtämisen strategioiden vahvuuksia ja tarpeita. Arviointi ei kuitenkaan riitä, tarvitaan myös materiaalia tuen toteuttamiseen ja luetun ymmärtämisen strategioiden opettamiseen.
Niilo Mäki Instituutti on käynnistänyt joukkorahoituskampanjan, jonka tavoitteena on kerätä tukea uuden oppimateriaalin tuottamiseen. Materiaali keskittyy luetun ymmärtämisen strategioiden opettamiseen ja harjoitteluun. Tukijat saavat kampanjan kautta käyttöönsä materiaaleja etuhintaan. Ohjeet osallistumiseen löytyvät artikkelin lopusta.
Tässä artikkelissa kerromme, miksi lukemisen ymmärtäminen on niin tärkeää oppimiselle ja millä keinoilla oppilaita voidaan siinä tukea. Haastattelimme luetun ymmärtämisen arviointivälinettä kehittävän LYSTI-hankkeen vastaava tutkija Riikka Heikkilää.
Miksi luetun ymmärtäminen on oppimisen kannalta niin tärkeää?
Luetun ymmärtämistä tarvitaan lähes kaikessa koulutyössä: äidinkielessä, reaaliaineissa, vieraissa kielissä ja matematiikan sanallisissa tehtävissä. Se on taito, jota tarvitaan myös koulun ulkopuolella – uutisten seuraamisessa, ohjeiden ymmärtämisessä, lomakkeiden täyttämisessä ja tiedon kriittisessä arvioinnissa.
LYSTI-hankkeessa mukana olevat opettajat ovat kertoneet, että arvioinnin myötä he ovat havahtuneet luetun ymmärtämisen strategioiden keskeiseen rooliin oppimisessa. Tavoitteena on, että tulevaisuudessa jokaisella lapsella ja nuorella olisi omassa “lukemisen työkalupakissaan” toimivia keinoja, joiden avulla he ymmärtävät, jäsentävät ja hyödyntävät lukemaansa yhä monipuolisemmin.
Mikä tekee luetun ymmärtämisen strategioista erityisen merkityksellisiä oppimisen kannalta?
Luetun ymmärtämiseen vaikuttavat monet eri osa-alueet, kuten sanavarasto, työmuisti ja taustatiedot. Osa näistä on varsin pysyviä tai vaikeasti opetettavia. Sen sijaan luetun ymmärtämisen strategiat ovat taitoja, joita voidaan tehokkaasti opettaa ja oppia.
Strategioiden käyttö on kuin työkalupakki, joka kulkee lukijan mukana tekstistä ja tilanteesta toiseen – jopa kielestä toiseen , joten niitä voidaan hyödyntää myös vieraan kielen tekstien lukemisessa. PISA-tutkimuksessa havaittiin, että strategioiden hallinta selitti merkittävän osan tulosten vaihtelusta, mikä korostaa niiden merkitystä lukutaidon tukena.
Strategiat ja niiden opettaminen
Luetun ymmärtämisen strategioita voidaan luokitella ja jaotella eri tavoin. Usein mainittuja strategioita ovat ennakointi ja suunnittelu, monitorointi, selventäminen, arviointi ja tiivistäminen.

Ennakointi ja suunnittelu tapahtuvat jo ennen lukemisen aloittamista. Niiden avulla orientoidutaan luettavaan tekstiin aktivoimalla aikaisemmat tiedot aiheesta, muodostamalla aiheesta ennakoivia kysymyksiä ja silmäilemällä luettavaa materiaalia, jotta siitä muodostuu kokonaiskuva jo ennen kuin siihen perehdytään syvällisemmin. Hyvä lukija orientoituu lukemiseen myös miettimällä lukemiselleen tavoitteen, jota pitää lukemisen aikana mielessään.
Hyvä lukija myös valvoo eli monitoroi omaa luetun ymmärtämistään ja osaa tarpeen mukaan selventää itselleen uusia käsitteitä tai selvittää lukemansa tekstin sisältöä lukemalla sisältöä paikoin uudelleen tai etsimällä lisätietoa aiheesta. Hän myös arvioi, onko luettu teksti luotettavaa tai onko hän saavuttanut lukemiselle asettamansa tavoitteen. Taitava lukija osaa myös tiivistää lukemastaan olennaiset asiat.
Miksi kaikki lapset eivät opi strategioita itsestään?
Osa lapsista tarvitsee luetun ymmärtämisen keinojen harjoitteluun enemmän mallintamista, ohjaamista ja kertaamista kuin muut. Usein kyse on oppilaista, joille lukeminen on muutenkin kuormittavaa – juuri he hyötyisivät eniten luetun ymmärtämisen strategioiden opettamisesta. Strategioiden avulla voidaan osittain kompensoida teknisen lukutaidon haasteita ja samalla tukea oppilaan koulumenestystä ja vahvistaa oppimismotivaatiota.
Millaisia menetelmiä tai harjoituksia voidaan käyttää, kun halutaan opettaa tai vahvistaa näitä strategioita?
Strategioita kannattaa harjoitella arjen lukutilanteissa. Tekstin tulee olla suhteellisen lyhyt ja helposti lähestyttävä, mutta sisältää aineksia strategioiden harjoitteluun – esimerkiksi lyhyet uutistekstit tai oppikirjakappaleet sopivat hyvin.
Yksi tunnetuimmista menetelmistä on vastavuoroinen opettaminen (reciprocal teaching), jossa strategioita harjoitellaan pienryhmissä opettajan mallintaessa ja ohjatessa keskustelua. Tutkimusten mukaan tehokkain oppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa. Luetun ymmärtämisen tukemista koskeva tutkimus onkin painottanut sekä pienryhmätyöskentelyä että opettajan roolia strategioiden mallintajana ja harjoittelun ohjaajana.
LYSTI-materiaalin suunnittelussa hyödynnetään olemassa olevaa tutkimustietoa tehokkaista luetun ymmärtämisen tuen menetelmistä.
Millaista materiaalia luetun ymmärtämisen strategioiden harjoitteluun on suunniteltu?
Tavoitteenamme on tuottaa arviointimenetelmän lisäksi myös harjoittelumateriaalia. Toteutuessaan joukkorahoituksella toteutettu, luetun ymmärtämisen tukemisen keinoihin suunnattu LYSTI-materiaali sisältää:
- helposti lähestyttäviä tietotekstejä strategioiden harjoitteluun
- ohjeet strategioiden opettamiseen ja mallintamiseen ryhmässä
- harjoituksia, jotka tukevat strategioiden siirtymistä arkeen
- vinkkejä yksilökuntoutukseen ja kotiharjoitteluun
Materiaali pohjautuu tutkittuihin menetelmiin ja tukee sekä yleisopetusta että erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden oppimista.
Tuloksena merkityksellisiä apukeinoja lasten arkeen
Materiaali tarjoaa lapsille konkreettisia keinoja selviytyä arjen lukutehtävistä. Kun lapsi oppii ymmärtämään lukemaansa, hänen itsetuntonsa, oppijaminäkuvansa ja oppimismotivaationsa vahvistuvat. Erityisesti heikkojen lukijoiden kohdalla strategiat tarjoavat merkittävän apukeinon – heidän on mahdollista ymmärtää lukemaansa, vaikeuksistaan huolimatta.
Miksi sinun tukesi on tärkeä?
Tukijoiden panos on korvaamaton. Ilman kampanjan onnistumista materiaalia ei voida toteuttaa. Kampanja on vastikkeellinen – jos se onnistuu, tukijat saavat materiaalit tuntuvasti edullisempaan hintaan. Mikäli kampanja ei saavuta tavoitettaan, rahat palautetaan.
Näin voit tukea kampanjaa 18.6.2025 saakka:
🔹 Valitse tukipaketti:
Infograafi, webinaarikoulutus tai laajemmat materiaalipaketit – kaikki saatavilla etuhintaan vain kampanjan ajan.
🔹 Tue nimellä tai nimettömänä:
Halutessasi nimesi julkaistaan verkkosivulla ja loppuraportissa. Tukeminen onnistuu myös anonyymisti.
🔹 Maksa turvallisesti:
Kampanja-alustalla käytössä on luotettava maksupalvelu. Mikäli tavoitetta ei saavuteta, kaikki varat palautetaan.
🔹 Jaa tietoa:
Kerro kampanjasta kollegoille, ystäville ja sosiaalisessa mediassa. Yhdessä saamme enemmän aikaan.
💛 Jokainen tukija vie meitä askeleen lähemmäs tavoitetta. Kiitos, että olet mukana rakentamassa vahvempaa lukutaitoa.
Mesenaattikampanjaan pääset tästä: https://mesenaatti.me/3813/