Luetun ymmärtämisen strategiat ovat tietoisia ja aktiivisia keinoja, joiden avulla lukija ymmärtää lukemaansa paremmin. Ne vaikuttavat olennaisesti siihen, miten luettua tietoa osataan käyttää ja niistä on hyötyä kaikessa lukemisessa yli oppiainerajojen. Tällä vuosituhannella lukutaidon yleinen taso on laskenut, ja erityisesti heikkojen lukijoiden määrä kasvanut. Tutkimusten mukaan strategioiden opettaminen vähentää oppimisvaikeuksia ja tukee koulumenestystä. Strategioita tarvitaan etenkin silloin, kun luetun ymmärtämisessä on haasteita. Luetun ymmärtämisen strategioiden arviointiin ei kuitenkaan ole aiemmin ollut alakouluikäisille soveltuvia arviointimenetelmiä.
Uuden, Niilo Mäki Instituutissa kehitetyn LYSTI-arviointimenetelmän avulla oppilaiden luetun ymmärtämisen strategioiden käyttöä voidaan havainnoida ja arvioida tuen ja opetuksen suunnittelun pohjaksi. LYSTI-arviointimenetelmä on saatavilla loppuvuodesta 2025.
LYSTI-arviointimenetelmä tuo esiin oppijan vahvuudet ja haasteet

LYSTI – Luetun ymmärtämisen strategioiden arviointi on yksilöllisen arvioinnin menetelmä, joka tuo esiin oppijan vahvuudet ja haasteet, ja auttaa siten kohdentamaan tukea juuri niihin taitoihin ja strategioiden kehitysvaiheisiin, joita oppija tarvitsee. Siinä luetun ymmärtämisen strategioita (ennakointi, monitorointi, selventäminen, arviointi ja tiivistäminen) arvioidaan kahden konkreettisen lukutehtävän yhteydessä. Menetelmä on suunnattu niille oppijoille, joiden tekninen lukutaito mahdollistaa luetun ymmärtämisen harjoittelun, mutta joilla on haasteita luetun ymmärtämisessä. Se sopii käytettäväksi kaikenikäisille, yleensä kolmannelta luokalta alkaen. Menetelmää voidaan käyttää mihin aikaan vuodesta tahansa.
LYSTI-arviointimenetelmä palvelee tuen suunnittelua
Keväällä 2025 toteutettuun LYSTI-menetelmän käyttäjätutkimukseen osallistui 19 opettajaa ja 87 oppilasta eri puolilta Suomea. Mukaan valittiin 3.–5. -luokkalaisia oppilaita, joilla oli vaikeuksia luetun ymmärtämisessä. Käyttäjätutkimuksessa selvitettiin menetelmän käytettävyyttä koulun arjessa, sekä soveltuvuutta luetun ymmärtämisen strategioiden arviointiin.
Käyttäjäkokemukset olivat erittäin myönteisiä. Opettajien mukaan LYSTI-menetelmä on selkeä ja helposti käyttöönotettava, ja se sopii hyvin koulun arkeen. Arviointi tuotti opettajille konkreettista tietoa siitä, millaisia strategioita oppilaat todella käyttävät lukiessaan ja missä kohdin he tarvitsevat tukea. Arvioinnin avulla pystyttiin erottamaan oppilaiden yksilöllisiä vahvuuksia ja pulmia.
– Moni tutkimukseen osallistunut opettaja kuvasi arvioinnin tuloksia “herätyksenä” siihen, miten paljon ja systemaattisesti strategioita tulisi luokassa opettaa. Oppilaiden hallitsemien strategioiden vähäisyys tuli monelle opettajalle yllätyksenä, kertoo hankkeen projektisuunnittelija Roosa Karhunen.
Opettajat arvioivat, että tekstit olivat oppilaille kiinnostavia ja sopivan tasoisia. Opettajien mukaan menetelmä voisi olla hyödyllinen myös tuen vaikuttavuuden seurannassa, sillä he havaitsivat strategioiden harjoittelun näkyvän arviointituloksissa. Yleisin haaste arvioinnin toteuttamisessa etenkin pienemmillä oppilailla oli vaikeus sanallistaa omaa ajattelua.
Strategioiden hallinnassa suurta vaihtelua
Helpommat strategiat omaksutaan yleensä ensin, mikä näkyi myös LYSTI-käyttäjätutkimuksen tuloksissa. Tutkimukseen osallistuneet oppilaat osasivat yleisimmin käyttää silmäilyn sekä selventämisen strategioita. Haastavammat, metakognitiivisia taitoja edellyttävät strategiat, kuten arviointi ja tiivistäminen taas olivat vielä melko harvinaisia.
Vaikka luetun ymmärtämisen strategiat sisältyvät opetussuunnitelmaan jo alkuopetuksesta lähtien, ne eivät kaikilla oppilailla olleet vielä kovin kehittyneitä.
-Kun oppilasta pyydettiin kertomaan, miten hän lukee tekstiä, jotta ymmärtäisi sieltä tärkeimmät asiat, oli tyypillinen vastaus “mä vaan luen sen”. Toisaalta jotkut oppilaat osasivat kuvata käyttämiään strategioita hyvinkin monipuolisesti, kertoo hankkeen projektisuunnittelija Pirita Korpivaara.
Kun tarkasteltiin heikkojen lukijoiden käyttämiä luetun ymmärtämisen strategioita, havaittiin että strategioiden käytössä on huomattavaa vaihtelua oppilaiden välillä jo kolmannelta luokalta alkaen. Menetelmällä saatiin siis esiin yksilöllistä vaihtelua strategioiden käytössä. Se kertoo, mitä oppija jo osaa, ja mitä strategioita on syytä vielä harjoitella.
-On hyvä huomata, että LYSTI-käyttäjätutkimukseen osallistui vain oppilaita, joilla on vaikeuksia luetun ymmärtämisessä. Tutkimuksen tulokset eivät siis kerro yleisesti alakoululaisten hallitsemista strategioista. Rohkaisevaa kuitenkin oli se, että menetelmä toimii, ja sen avulla saa yksilökohtaista tietoa oppilaan osaamisesta. Tuloksia voidaan suoraan hyödyntää opetuksen ja tuen suunnittelussa, kertoo hankkeen vastaava tutkija Riikka Heikkilä.
Opettajat kaipaavat materiaalia strategioiden opettamiseen
Valtaosa opettajista koki LYSTI-menetelmän hyödylliseksi ja toivoi sen jäävän käyttöön myös jatkossa. Samalla he toivat esiin tarpeen saada lisää koulutusta ja materiaalia lukustrategioiden opettamiseen. Opettajat pitivät tärkeänä, että strategioita harjoiteltaisiin systemaattisesti, mielellään osana kaikkien oppiaineiden opetusta. Tuoreita materiaaleja strategioiden harjoitteluun ei kuitenkaan ole saatavilla. Tulosten perusteella seuraava kehitysaskel on harjoittelumateriaalin laatiminen, jotta strategioita voidaan opettaa systemaattisesti arvioinnin jälkeen.
-Tutkimukseen osallistuneet luokanopettajat ja erityisopettajat olivat todella omistautuneita, ja heidän asiantuntemuksensa ja kokemuksensa on ollut korvaamatonta menetelmän kehitystyössä. Emme malta odottaa, että pääsemme jatkamaan yhteistyötä harjoitusmateriaalin kehittämisen merkeissä, iloitsee Korpivaara.
Marraskuussa käynnistyneessä LYST-hankkeessa kehitetään ruotsinkielinen harjoittelumateriaali, jonka avulla opettajat voivat tukea oppilaiden luetun ymmärtämisen strategioita. Suomenkielisen harjoittelumateriaalin kehittämiseen haetaan parhaillaan rahoitusta.
Lue lisää LYSTI-hankkeesta: www.nmi.fi/lysti/
Tutustu koulutukseen luetun ymmärtämisen strategioista: Luetun ymmärtämisen strategiat alakouluikäisten lukutaidon tukemisessa 7.11.2025 webinaari
