Det nya digitala verktyget ILS-digi 1–9 hjälper lärare i finlandssvenska skolor att identifiera elevers behov av stöd. Materialet är forskningsbaserat och lätt att använda. April är den rekommenderade tiden att genomföra kartläggningarna enligt de nya normerna.
Niilo Mäki Institutet har under åren 2023–2025 genomfört projektet ILS Digital – Kartläggning av läsflyt och rättstavning för finlandssvenska elever med finansiering från Utbildningsstyrelsen. Målet var att utveckla en digital version av delar av det forskningsbaserade kartläggningsmaterialet ILS – Individuell Läsning och Skrivning (Risberg m.fl., 2019).
Projektet har nu avslutats, och resultatet är ILS-digi 1–9 – ett digitalt verktyg för gruppuppgifter i årskurserna 1–9. Materialet innehåller uppgifter för kartläggning av läsflyt (Läsa meningar), rättstavning (Skriva ord) och räkneflyt (Räkneflyt), digital lärarhandledning med bl.a. information om uppgifterna, praktisk info för genomförande samt riktlinjer för tolkning av resultat. Verktyget är självrättande och elevernas resultat räknas ut automatisk, vilket underlättar kartläggningsarbetet.
Projektet genomfördes i tre faser: under hösten 2024 digitaliserades materialet och plattformen uppdaterades, därefter följde en pilotering i liten skala för att testa funktionalitet och användarvänlighet. Slutligen genomfördes normeringen våren 2025 i samarbete med skolor i hela Svenskfinland – från Åland till Österbotten och Nyland – och omfattade över 4 800 elever i årskurserna 1–9.
”ILS-digi 1–9 underlättar speciallärarens arbete gällande kartläggning. Nu sköter Arvid-plattformen rättandet och specialläraren kan fokusera på att analysera resultaten- både på gruppnivå och för varje enskild individ”. — Lotta Liljeström, projektforskare
”Ett varmt tack riktas till alla deltagande skolor, lärare och elever som gjort utvecklingen möjlig!” — Lotta Liljeström, projektforskare
ILS-digi 1–9 kommer att finnas tillgängligt via Niilo Mäki Institutets webbplats koju.nmi.fi
från och med 9.2.2026.
