Interview with the game artist and graphic designer Aryan Vandi

In the EPM Pelaamalla paremmaksi -project (2021-2025), a mathematics learning game for 3rd-6th graders is being developed, and the effectiveness of a technology-assisted mathematics learning game is being researched. The project’s goals are to update the technical aspects of Ekapeli-Matikka, expand the game’s content to cover essential core mathematics skills, develop the feedback system, and study the impact of the developed learning game.  We interviewed Aryan Vandi, who designed the graphics for the educational game.

Kolmivuotisessa EPM Pelaamalla paremmaksi -hankkeessa (2021–2025) kehitetään matematiikan oppimispeli 3.–6. -luokkalaisille sekä tutkitaan teknologia-avusteisen matematiikan oppimispelin vaikuttavuutta. Hankkeen tavoitteena on päivittää Ekapeli-Matikka teknisesti ajan tasalle, laajentaa pelin sisältöjä kattamaan matematiikan keskeiset ydintaidot, kehittää palautejärjestelmää ja tutkia kehitetyn oppimispelin vaikuttavuutta. Haastattelimme oppimispeliin grafiikat suunnitellutta Aryan Vandia.

Would you tell us a little about yourself; who are you, your background and what you do?

Aryan Vandi

I’m originally from Iran and I came to Finland three years ago as a student. I got my master’s degree from Aalto University, and I studied Visual Studies and Art Education. Back in Iran, I was more like an illustrator visual artist, and I also did art education. The reason I chose these master studies in Finland was that I wanted to get more knowledge about art entrepreneurship. Basically, I like to draw and work with people!

Kerro hieman itsestäsi: kuka olet ja mitä teet?

Olen alun perin lähtöisin Iranista, mutta muutin Suomeen kolme vuotta sitten opiskelijana. Suoritin maisterintutkintoni Aalto-yliopistossa, jossa opiskelin visuaalista tutkimusta ja taidekasvatusta. Iranissa toimin enemmänkin kuvittaja-kuvataiteilijana, minkä lisäksi pidin myös taidekasvatusta lapsille ja nuorille. Valitsin maisteriopinnot Suomessa, koska halusin saada enemmän tietoa myös taideyrittäjyydestä. Pidän piirtämisestä ja työskentelystä ihmisten kanssa!

How did you end up as a game artist/graphic designer at Niilo Mäki Institute?

After my thesis I was looking for some projects to do. Through my friend Matti, who is my colleague now in this project, I was informed that Niilo Mäki Institute is looking for a game artist or graphic designer. The educational game fit well with what I was seeking for and I was excited to join the crew. We have been developing the game ever since.Actually,I was already planning to be more active in the game design field, so I consider myself lucky that it got on time with this project. I have also done book illustrations for Luetaas in NMI.

Miten päädyit graafiseksi suunnittelijaksi Niilo Mäki Instituuttiin?

Valmistumisen jälkeen etsin projekteja, joita voisin tehdä. Ystäväni ja nykyisen kollegani Matin kautta sain tietää, että Niilo Mäki Instituutti etsii graafista suunnittelijaa. Oppimispeli vastasi hyvin etsimääni, ja olin innoissani liittyessäni tiimiin. Itse asiassa olin jo suunnitellut olevani aktiivisempi pelisuunnittelun alalla, joten minun onnekseni tämä projekti tuli juuri oikeaan aikaan. Oppimispelin lisäksi olen tehnyt kuvitukset myös Luetaas!-materiaaliin.

How does making graphics proceed step by step?

I start with illustration work and testing and for example prepare some mood boards to get the feeling that I want. Based on the mood boards, I then continue sketching and designing different kinds of items, characters and environments or anything that is in the game and has an image. The challenge is to make them relevant together. After sketching I do everything in Photoshop. I create a kind of coloration Photoshop and make the files ready to put in the game engine. After that and of course during the process as well, we come up with some lists of what we need and how much. The process of making graphics is very dynamic. I come up with some idea and then we test it and change it if necessary.

Miten grafiikkojen tekeminen etenee?

Grafiikkojen tekeminen lähtee liikkeelle kuvitustyöllä ja testaamisella. Teen esimerkiksi moodboardeja (tunnelmatauluja) hahmotellakseni haluttua tunnelmaa. Niiden pohjalta jatkan erilaisten esineiden, hahmojen, ympäristöjen tai minkä tahansa pelissä olevan ja kuvan sisältävän asian luonnostelua ja suunnittelua. Haasteena onkin tehdä näistä kaikista elementeistä toisiinsa sopivia. Luonnostelun jälkeen siirryn Photoshopin käyttöön, jossa teen elementit ja tiedostot valmiiksi pelimoottoriin laitettavaksi. Tämän jälkeen, ja toki myös prosessin aikana, laadimme listan siitä, mitä tarvitsemme ja kuinka paljon. Grafiikkojen tekeminen on hyvin dynaaminen prosessi. Minulla saattaa olla jokin idea, jota testaamme ja muokkaamme tarpeen mukaan.

EPM Pelaamalla paremmaksi
Esimerkki Pelaamalla paremmaksi -pelin grafiikasta.


What inspires you?

My inspiration for this current project comes from the birth of technology and the vibrant colors of the 80´s.  I like to see a lot of pictures and related media of those eras. The vibe and feel of the game are aimed to be in those times and also based on the story of the characters.

In general, there’re many sources of inspiration for me. I play a lot of video games, watch movies, and read books. I feel like any source of media gives you something and then you kind of mix them together. It´s not a straight line though. Sometimes you get inspired easily and it just feels right. Then other days it’s super difficult and you need to browse and look for inspiration.

Mikä sinua innostaa työssäsi?

Inspiraationi lähteenä tähän nykyiseen projektiin toimii teknologian syntymä ja 80-luvun kirkkaat värit. Katson esimerkiksi paljon näihin aikakausiin liittyviä kuvia ja muuta mediaa. Pelin tunnelma pyritään sijoittamaan tuohon aikaan, mutta tärkeää on myös huomioida hahmojen tarina.

Yleisesti ottaen minulla on monia inspiraation lähteitä. Pelaan paljon videopelejä, katson elokuvia ja luen kirjoja. Jokainen median lähde antaa jotain, ja niitä voi sekoitella yhteen. Inspiroituminen ei ole kuitenkaan suoraviivaista. Joskus inspiroidun helposti, kun taas toisinaan se vaatii enemmän selailua ja etsimistä.

What do you like about the most in your work? What is challenging?

Some part of me really enjoys working remotely because there is flexibility and then you can work from anywhere. It gives you freedom of space.  Sometimes, I might go to nature to work because I really like to change the working space. I also appreciate the fact that I have freedom in this project with the visual part. Of course, we discuss everything together, but there are no strict guidelines on what to do.

However, the other part of me is also feeling a bit isolated sometimes. We go to the office as well but mainly we work remotely. It feels nice to be working with people and have a small team around you. Sometimes I just miss having a random talk with a colleague because I think it makes working more interesting. I really enjoy working as a team.

Mistä pidät eniten työssäsi?  Mikä taas on haastavinta?

Osa minusta nauttii todella paljon etätyöskentelystä, koska se on joustavaa ja voit työskennellä mistä tahansa. Joskus saatan mennä esimerkiksi luontoon tekemään töitä. Arvostan myös sitä, että minulla on tässä projektissa vapaat kädet visuaalisen osan suhteen, vaikka tietysti keskustelemme kaikesta myös yhdessä tiimin kanssa.

Toisaalta tunnen itseni toisinaan myös hieman eristäytyneeksi. Vaikka olemme päiviä toimistollakin, työskentelemme pääasiassa etänä. Tykkään työskennellä ihmisten parissa ja ympäröimänä, joten joskus kaipaankin satunnaisia keskusteluja kollegoiden kanssa. Mielestäni ne tekevät työnteostakin mielenkiintoisempaa.

Do you have plans or dreams for the future regarding work?

Actually, I’m interested in learning a lot about the game design field. I want to improve my skills and I’ve already learned a bit about 3D work. I’m excited also about new technologies and AI for example. Everything is changing nowadays, so some part of me wants to follow up and improve myself. But also, I don’t want to get too much “distracted”. Sometimes it can be better to focus on one particular field.

Tulevaisuuden suunnitelmat työn suhteen?

Itse asiassa olen kiinnostunut oppimaan paljon nimenomaan pelisuunnittelusta. Haluan kehittää itseäni, ja olenkin jo oppinut hieman 3D-työskentelystä. Olen innoissani uusista teknologioista ja esimerkiksi tekoälystä. Kaikki muuttuu nykyään jatkuvasti, joten osa minusta haluaa pysyä muutoksen mukana ja kehittyä. Toisaalta en halua “harhautua” liikaa, sillä joskus voi olla parempi keskittyä yhteen tiettyyn alaan kerrallaan.

How do you relax in your free time?

Good thing about Helsinki and Finland is that here is lot of nature. I really do enjoy just going for a walk. I also play a lot of games and enjoy watching TV and following series. Meeting friends is a great way to relax as well. My favorite sport is swimming.

Miten rentoudut vapaa-ajallasi?

Helsingissä ja Suomessa on hyvää se, että täällä on paljon luontoa. Nautinkin todella paljon kävelyillä käymisestä. Pelaan myös paljon pelejä, katson televisiota ja seuraan sarjoja. Ystävien tapaaminen on myös hyvä tapa rentoutua. Urheilun osalta lempilajini on uinti.                                                                  

What kind of greetings would you like to send to our newsletter readers?

I wish everyone had a nice summertime. As autumn brings people back to work, I hope and recommend everyone to try and have a good balance between work and personal life. Remember to rest as well!

Millaisia terveisiä haluaisit lähettää uutiskirjeen lukijoille?     

Toivon, että kaikilla oli mukava kesä. Syksyn tullen ihmiset palaavat kunnolla takaisin arkeen ja töiden pariin, joten haluan muistuttaa työn ja vapaa-ajan tasapainon tärkeydestä. Muistakaa siis työn ohessa myös levätä!


Tutustu hankkeeseen täällä.

Tutustu Aryanin portfolioon täällä.


Kirjoittanut Sanni Mäki-Lohiluoma (KK), yleisen kasvatustieteen maisteriopiskelija, NMI harjoittelija