Infobrev om pilotprojektet Den nyfikna klassen till lärare
Bästa lärare,
Er klass deltar i Undervisnings- och kulturministeriets projekt Den nyfikna klassen, vars syfte är att integrera färdigheter i olika konstämnen i skolornas normala ämnesundervisning.
Vi kallar nu klassens elever till att delta i enkätundersökningen om projektet Den nyfikna klassen effektfullhet som ordnas av Undervisnings- och kulturministeriet, Niilo Mäki -institutet, Skope ry och forskare vid Helsingfors universitet.
Syftet med undersökningen som presenteras i detta infobrev är att utreda hur projektet påverkar barnens skapande och kritiska tänkande, empatiförmåga och skolmotivation. Undersökningen verkställs med hjälp av enkätblanketter.
1. Undersökningens namn
Enkätundersökning om projektets Den nyfikna klassen effektfullhet
2. Undersökningsplatser och tider
Enkätundersökningen verkställs en gång på hösten, då projektet Den nyfikna klassen börjar, och en andra gång på våren efter projektets slut.
Lärarna fyller i lärarnas enkätblankett i början av projektet (inledande mätning). Efter projektets slut fyller lärarna på våren en annan frågeblankett (slutmätning). Lärarna besvarar enkäten klasspecifikt. Att besvara enkäten tar ca 10 minuter. Enkäterna kan ifyllas i delar via den personliga länken och skickas sedan in helt ifylld.
Vi ber lärarna också förmedla en länk till elevernas vårdnadshavare via vilken de kan bekanta sig med undersökningen och ge sitt samtycke till att deras barn deltar i undersökningen.
Om vårdnadshavaren ger sitt samtycke, ombes de fylla i en kort enkät med bakgrundsuppgifter och själva enkäten tillsammans med barnet. Vårdnadshavarens och elevens enkäter besvaras hemma via internet.
3. Undersökningens ansvariga forskare och kontaktuppgifter
Som undersökningens ansvariga forskare fungerar forskningsdoktor Silja Martikainen vid enheten för kognitiv hjärnforskning vid Helsingfors universitet (Helsingfors universitet, silja.martikainen@helsinki.fi)
4. Undersökningens syfte, nytta och betydelse
Undersökningens syfte är att utreda Den nyfikna klassen -programmets förverkligande och dess effektfullhet på elevernas färdigheter och skolgångsmotivation i finländska skolor. Det är fråga om grundforskning. Eleven har inte omedelbar nytta av undersökningen och det ges ingen personlig respons över undersökningsresultaten.
5. Undersökningens genomförande
Lärare besvarar enkäten via en länk som de får via e-post.
Vårdnadshavaren får en elektronisk länk via vilken de kan läsa undersökningsinformationen och ge sitt samtycke till att besvara enkäten. För detta används bankkoder via skyddad nätförbindelse. Efter givande av samtycke får vårdnadshavaren via e-post en länk, via vilken hen kan svara på enkäten gällande bakgrundsuppgifter och barnet på själva elevenkäten. Elevenkäten har ett anonymt undersökningssignum och via enkäten samlas inga personuppgifter. Eftersom eleverna som svarar är minderåriga, bes om vårdnadshavarens kontaktuppgifter i samband med givande av samtycke.
Enkäten besvaras hemma. Elever i klass 1–3 besvarar enkäten tillsammans med sina vårdnadshavare. Äldre barn besvarar enkäten självständigt. Vårdnadshavaren ombes hjälpa barnet i början, men utan att påverka svaren som barnet väljer. Vi ber vårdnadshavaren också berätta för barnet att deltagandet är frivilligt och att barnet kan låta bli att delta, om hen så önskar.
6. Deltagarnas rättigheter
Att delta i undersökningen är helt frivilligt för eleverna och deltagandet kan avbrytas utan att meddela orsak när som helst efter vårdnadshavares skriftliga samtycke. Eventuellt återtagande av samtycke påverkar inte på något sätt på undersökningsobjektets bemötande eller ställning. Om vårdnadshavarens samtycke återtas, stryker vi uppgifterna som fram till dess samlats om barnet. Identifikationsuppgifterna som samlas genom samtyckeblanketten bevaras i fem år efter undersökningen. Identifikationsuppgifterna om barnet stryks på begäran så länge som uppgifterna bevaras. Efter att materialet anonymiserats kan vi dock inte längre identifiera och stryka uppgifter.
Forskarna ger tilläggsinformation om undersökningsmetoderna eller -syften om barn eller vårdnadshavare så önskar. Vi strävar efter att svara på alla frågor om svaret inte kan antas påverka undersökningsresultaten. Över enkätsvaren ges inte personlig respons.
7. Undersökningsmaterialets användningsändamål
Undersökningsmaterialet bevaras omsorgsfullt och tillgängligt endast för forskarna sparat på optisk skiva eller hårdskiva. Vårdnadshavarnas eller barnens personuppgifter kommer inte till utomståendes kännedom. Undersökningsresultaten publiceras i vetenskapliga publikationsserier som bedöms av internationella sakkunniga samt vid vetenskapliga möten och informationer. Vi resultatrapporteringen används inga sådana anteckningar av vilka det skulle kunna dras slutsatser om undersökningsobjektens identitet. Undersökningsdokument och -material bevaras i låsta utrymmen som endast de som arbetar med undersökningen har tillgång till.
Tilläggsinformation ges vid behov av:
Silja Martikainen
044 353 1984
silja.martikainen@helsinki.fi
Enheten för kognitiv hjärnforskning
Helsingfors universitet
Skope ry
eller
Annastiina Kettunen
040 626 6900
annastiina.kettunen@nmi.fi
Niilo Mäki Instituutti
