Navigointi

"Unelmista totta"

 

Haastateltavana: Johanna Heinonen, PsL, kehityksen ja kasvatuksen erikoispsykologi, neuropsykologi, työnohjaaja, Jyväskylän kaupungin perheneuvola ja Niilo Mäki Instituutti

Kuka olet ja mitä työtä teet Niilo Mäki Instituutissa?
Olen Johanna Heinonen ja toimin psykologina Lastentutkimusklinikalla.


Miten päädyit Niilo Mäki instituuttiin töihin?
Olin vuosina 2001–2002 perheneuvolassa kasvatus- ja perheneuvonnan erikoistumiskoulutuksessa oppisopimuksella, mitä kautta pääsin tänne Lastentutkimusklinikalle. Sitä ennen olin psykologiopintojeni ajan Lapsen kielen kehitys -projektissa töissä osa-aikaisesti, missä NMIn porukkaa oli mukana. Meillä oli yhteisiä hommia, joissa tutustuin henkilökuntaan. Olin aiemmin oppinut tuntemaan nykyisen Lastentutkimusklinikan vastaavaan Nina Kultti-Lavikaisen vuonna 1997, kun olin perheneuvolassa psykologiharjoittelussa. Nina ja perheneuvolan sen aikainen johtaja Kaija Pänkäläinen tiesivät, että olen kiinnostunut oppimisvaikeuksista. Oppisopimusvuonna meillä oli alkuun Ninan kanssa kaksi yhteistä asiakasta, jonka jälkeen aloitin erään pojan kuntoutuksen. Työsuhdettani jatkettiin, jonka jälkeen minut sijoitettiin tänne.


Kuvaile, millainen on tavallinen työpäiväsi psykologina? Mitä työtehtäviisi kuuluu?
Työpäivät täyttyvät asiakkaiden kanssa. Meillä käy täällä Lastentutkimusklinikalla jo psykologin tutkimia lapsia, joilla on todettu oppimisvaikeutta tai kehityksellinen häiriö, kuten tarkkaavuushäiriö. Eli teemme jatkoarviointia. Jos oppimisen haasteiden syystä on jotain epäselvyyttä, niin kartoitamme lisää tilanteen mukaan. Teemme myös kuntoutustarpeen arviointia, kun meille tulee lapsia joiden kohdalla on selvinnyt jo ongelma. Tällöin lapsen taitojen tilanne päivitetään tarpeen mukaan ja mietitään tukitoimia koulussa, kotona ja Lastentutkimusklinikalla yhteistyössä vanhempien ja koulun väen kanssa. Melko monien lasten kohdalla lähettämisen taustalla on toive päästä kuntoutukseen. Arviointien lisäksi kalenterista kahmaisee eniten kuntoutuslapset, jotka käyvät viikoittain.  Käymme jokaisen asiakaslapsen koululla tapaamassa opettajia ja vanhempia. Tai tapaamme kerran kuussa ja pidämme koulukonsultaatiota lapsesta, mikä tarkoittaa, että olemme kouluväen tukena, jotka opettavat kyseistä lasta. Keskustelemme, mitä koulussa voisi tehdä auttamisen kannalta ja toimiiko se. Sitten on tietenkin työyhteisön palavereita, tutkimuskahvit sekä perheneuvolan työyhteisön palaverit ja silloin tällöin kehittämispäiviä perheneuvolassa ja NMI:lla. Tietysti myös kirjalliset paperityöt ja viralliset asiakirjat asiakkaista ja käynneistä ovat yksi tärkeä osa työtehtävistäni.


Millaisia ihmisiä luonasi käy ja mitä kautta he päätyvät asiakkaiksi?
Meillä käy pääsääntöisesti alakouluikäisiä lapsia ja he tulevat valtaosin koulupsykologien lähettämänä. Joskus psykologiset perustutkimukset on tehty perheneuvolassa tai joillakin alueilla terveyskeskuspsykologi vastaa kouluikäisten lasten arvioinnista ja tutkimuksista. Jonkun verran lastenneurologialta ja -psykiatrialta tulee meille lapsia tutkimuksiin ja kuntoutukseen. Kuntoutuksen kesto on aika yksilöllistä. Minimi käyntimäärä on noin 15 kertaa eli lapsi käy kerran viikossa noin tunnin verran. Mutta on myös lapsia, jotka käyvät pidempään. Kerrat määräytyvät ihan lapsen tilanteen mukaan.


Mitä haasteita koet työssäsi? Entä mitä miellyttävää?
Suurimpana haasteena koen aikapaineen. On paljon työtä, että ehtisi tehdä, ja että ei tekisi liikaa, että jaksaisi. Tämä on kiivain aika vuodesta, mutta onneksi tiedän, että kyllä tämä tästä rauhoittuu. Itse täytän kalenterini. On kova halu saada lasten asiat eteenpäin ennen kun kesäloma alkaa. Miellyttäviä asioita työssäni on paljon. Saamme aika itsenäisesti miettiä tapaa millä toimimme. Olemme pieni tiimi, avoin ja luotamme toisiimme ja pulmat aina pystytään ratkaisemaan. Sisällöllisesti työ on aivan ihanaa. Itse pystyy vaikuttamaan omaan työhönsä. Tämä ala on niin selkeästi minun juttuni. Minua kiinnostaa oppimisvaikeudet edelleen tosi paljon. Täällä NMI:ssa asian ytimessä oppii ja kuulee väistämättä aina paljon uutta. Asiakastyö on minulle erittäin palkitsevaa. Lasten kanssa työskentely on ihanaa, sekä opettajien, vanhempien ja koulunkäynnin ohjaajien kanssa on mukavaa tehdä yhteistyötä.


Minkälainen on täydellinen lomapäiväsi? Miten rentoudut?
Saan herätä rauhassa ja juoda aamukahvin (kesällä terassilla). Päivällä on aikaa käydä esimerkiksi lenkillä ja olla perheen kanssa. Parasta perheen kanssa on retket luonnossa. Lisäksi pidän pikkuremonttien tai tuunausten tekemisestä ja lukemisesta. Päiväsaikaan tarjolla on hyvää ruokaa, jota en ole joutunut itse valmistamaan, ja jälkiruokaa. Illalla saan katsoa hyvää elokuvaa.


Miten kuvailisit Niilo Mäki Instituuttia ja sen työntekijöitä?
Mielestäni NMI on raikas paikka. Täällä on pitkään olleita työntekijöitä sekä jatkuvasti tulee uusiakin, mikä on minun mielestäni aivan mahtavaa. Täällä on erittäin virkeää sakkia, jotka keksivät peruspuurtamisen rinnalle kaikkea piristävää ja ovat erittäin innostuneita sekä motivoituneita työstään. Täällä on erittäin vahvaa väkeä siinä mielessä, että jos jotakin asioita on pielessä, niin uskalletaan ottaa asiat esille ja pystytään puhumaan asioista. Meillä on energinen toiminnanjohtaja, joka on itse semmoinen positiivinen, myönteinen ja jaksava ihminen. Sillä on suuri merkitys, millaisen kuvan hän ja hänen tukijoukkonsa antavat ja miten he suhtautuvat asioihin. Täällä Niilo Mäki Instituutissa on vaan niin hyvä hengittää.

Sadia Akhtar, liiketalouden perustutkinnon opiskelija, harjoittelija