Omat työkalut

Navigointi

Pitäkää hyvät ihmiset aineistonne järjestyksessä!

 

1.    Kuka olet ja mitä teet Niilo Mäki Instituutissa?Villen kuva
Olen Ville Vauhkonen ja työskentelen projektityöntekijänä ProKoulu- hankkeessa. Tehtävänäni on muokata tutkittavilta tuleva tutkimusaineisto siihen muotoon, että tutkijat voivat käyttää sitä varsinaisen tutkimuksen tekemiseen.
2.    Käsittelet paljon aineistoja tilastollisesti. Mikä sinua eniten kiehtoo luvuissa ja miten näet lukujen merkityksen koko NMI:n toimintaa ajatellen?
Jos vähän kärjistän, niin tilastotiede alkaa varsinaisesti vasta siitä, mihin minun työni loppuu. Työssäni käytän useimmiten vain tilastotieteilijän työkaluja kuten SPSS:ää ja teen aineiston käsittelyä ja valmistelevia hommia, en tee juurikaan tilastoanalyysejä.
Pyrin saamaan aineiston siihen muotoon, että tutkijat voivat tehdä sen avulla pätevää ja luotettavaa tutkimusta. Tutkimusaineistoa järjestelemällä edistän laadukasta tutkimusta ja sitä kautta autan lapsia ja opettajia.

3.    Mikä on ollut erikoisin työtehtävä, johon tilastotieteilijä on joutunut NMI:llä paneutumaan?
Sillä ei ole tilastotieteen kanssa mitään tekemistä, mutta ehdottomasti erikoisinta oli se, kun pääsin esiintymään NMI:n Gaala-illassa juontajana. En olisi itse eikä kukaan muukaan työkavereistani uskonut, että sellaista tapahtuu, että minä esiinnyn jossain. NMI saa minusta esille piileviä kykyjä.

4.    Mikä eniten stressaa työssäsi?
Käsittelemäni aineisto on hyvin laaja. Yhdellä vastauskerralla kyselyyn vastanneita opettajia voi olla jopa 800 ja oppilaita noin 7000. Eli neljällä ensimmäisellä kyselykerralla olemme käsitelleet 31 200 vastausta.  Nyt syksyllä 2015 olemme valmistautumassa viidennen kyselyn lähettämiseen kouluille. Tämä kertoo jo jotain aineiston koosta.
Vastaajien vastaukset liitetään heidän aiemmissa kyselyissä antamiinsa vastauksiin. On siis olennaisen tärkeää pystyä erottamaan vastaajat toisistaan. On myös pystyttävä tunnistamaan saman vastaajan eri aikoina antamat vastaukset tämän saman henkilön vastauksiksi. Tämä vaatii tarkkuutta, huolellisuutta, sitkeyttä, kurinalaista työskentelyä ja aina samoina toistuvia rutiineja. Kaikki työvaiheet myös dokumentoidaan huolellisesti.
Kun vastaajat on saatu tunnistettua luotettavasti, niin lopullisesta aineistosta poistetaan tarkasti kaikki mahdolliset tunnistetiedot.  Lopullisessa aineistossa on vain tunnistetiedot korvaavia id-lukuja ja muita numeroita eikä siitä pysty tunnistamaan yksittäisiä vastaajia.
Onneksi minun ei enää tarvitse olla yksin vastuussa aineiston muokkauksesta, vaan olen saanut lisäapua. Kuten edellä kuvasin, tekemistä on yllättävän paljon ja saamani apu on selvästi nopeuttanut aineiston valmistumista ja jakanut työtaakkaa. Sydämelliset kiitokset Ainolle, Annastiinalle, Elisalle ja Riikalle!  Iso kiitos myös kouluille, jotka aina yhtä ystävällisesti ja kärsivällisesti suostuvat vastaamaan oppilaita ja opetusryhmiä koskeviin tiedusteluihimme.

5.    Mikä on parasta Niilo Mäki Instituutissa työskentelyssä?
Hyviä asioita on paljon. Aika iso juttu on se, että täällä työntekijään lähtökohtaisesti luotetaan ja hänelle uskotaan vastuuta ja sitä kautta hän saa tilaisuuden näyttää kykynsä. Jos onnistuu, siitä saa kehuja ja jos hommat eivät mene ihan putkeen, saa lisää ohjeita. Eli vähän tällainen ProKoulumainen positiivinen suhtautuminen. Lisäksi täältä löytyy aina minua viisaampia asiantuntijoita, joilta voin kysyä ihan oma-aloitteisestikin neuvoa.
NMI on myös joustava työpaikka; jos jonakin päivänä pahasti tökkii, voi tehdä pitempää päivää sitten, kun on enemmän into päällä. Sellaisiakin päiviä on paljon, joina työpaikaltaan ei malttaisi mitenkään lähteä pois.

6.    Mitä suosittelisit lukijoille, jos saat aivan vapaasti suositella mitä tahansa?
Tärkein virallinen suositukseni on, että pitäkää hyvät ihmiset aineistonne järjestyksessä. Hyvää tutkimusta on vaikea tehdä, jos aineisto ei ole kunnossa tai siihen ei voi täysin luottaa. Hyvä aineisto on kaiken tutkimuksen perusta.
Epävirallinen tilastotieteellinen suositukseni on seuraava: aineistossamme on 11 169 oppilasta, joista osalla on hyvin erikoisia ja mielikuvituksellisia nimiä. Jos jollakin on lapsi syntymässä ja on halua antaa hänelle sellainen nimi, jota ei tämän kokoisessa aineistossa ole, niin kannattaa antaa lapselle nimeksi Pertti. Yhtään Perttiä ei tästä aineistosta löydy.

Samasta aiheesta
Villen kuva