Omat työkalut

Navigointi

Lukumummi Anneli räppää lukutaidon puolesta


”Räppivideo on julkaisuvalmiina siis
kaikesta muusta tänään veisaamme viis.
Mietin ja pohdin siihen hyviä riimejä,
kiitän lapsia, NMItä ja muitakin tiimejä.
Kaikki on yhdessä valmiiksi saatu,
tavoitteena on ollut tietenkin laatu!”

Näin räppäsi 74-vuotias Lukumummi Anneli Jokinen LukumummiRÄP-videon julkistamistilaisuudessa keskiviikkona 3. helmikuuta. Syksyllä 2015 kuvatulla videolla Anneli räppää siitä, millaista on olla Lukumummi.

–Räp oli itselle vieras laji, vaikka näenkin sen olevan verrattavissa entisiin loruihin, Anneli kertoo LukumummiRÄPin synnystä, –Päätin että tutustun räppäämiseen ja sitten se ei ollutkaan enää mikään mörkö.  
Näin ollen LukumummiRÄPin syntytarinaan itseensä liittyy jo ennakkoluulojen kohtaamisen tärkeyden ja itselle vieraan tutuksi tekemisen viesti.

–Melkeinpä jokaisessa koululuokassa on yhdestä kahteen lasta, joille lukeminen voi olla jollain tavoin hankalaa, Hanna Pöyliö Niilo Mäki Instituutista kertoo, –Suomessa lopulta jokainen lapsi oppii jollain tavalla lukemaan, mutta kaikilla lukeminen ei muutu sujuvaksi. Tämä voi aiheuttaa monenlaisia hankaluuksia.
–Jos lapsi on hidas lukemaan, esimerkiksi läksyjen tekeminenkin on hidasta ja se vaikuttaa tietenkin muuhunkin oppimiseen. Sujuvalla lukutaidolla onkin merkitystä esimerkiksi lapsen itsetunnon kehittymiseen ja käsitykseen siitä, että osaan ja pystyn, peruskoulun opettajana työskennellyt Anneli toteaa, –Sujuva lukutaito on todella tärkeää ja siihen pitäisikin panostaa.

Myös uusi Lukumummi-aiheinen räp on jo pitkällä. Aiheena on tällä kertaa maahanmuuttajataustaisten lasten suomen kielen ja erityisesti lukutaidon tärkeys. Anneli osallistui syksyllä 2015 pilottihankkeeseen, jossa Lukumummit lukivat suomeksi maahanmuuttajataustaisten lasten kanssa. Keväällä 2016 hanke jatkuu tutkimusjaksolla ja syksystä 2016 alkaen toiminnasta on tarkoitus tulla koko maan kattavaa.
–Vuonna 2017 julkaisemme maahanmuuttajataustaisen lasten vanhemmille tarkoitetun sivuston, jolla kerromme heille lukutaidon merkityksestä heidän omalla äidinkielellään, Hanna Pöyliö kertoo.

Myös Anneli Jokinen pitää erittäin tärkeänä maahanmuuttajataustaisten lasten suomen kielen tukemista. Hän tiivistää ajatuksensa itselleen ominaisella tavalla, räppäämällä:

”Myös äidinkielellä ajattelen
ja suomen kielellä luen.
Ymmärtääkseni tarvitsen
minä lukumummien tuen!”

LukumummiRÄP-video on katsottavissa osoitteessa: http://nmi.fi/lukumummirap

Teksti: Suvi Ylönen
Kuvat: LukumummiRÄP-video