Navigointi

Lapsista 4 % ahdistaa tämä!

 

Pyydämme anteeksi klikkiotsikkoamme, mutta halusimme saada huomiosi. Olemme jo muutaman vuoden ajan tutkineet huomiokyvyn taustalla olevaa ilmiötä, eli hahmottamista.

Tuoreessa selvityksessämme 903 peruskoululaista toiselta yhdeksännelle luokalle vastasi kyselyymme hahmotusahdistuneisuudesta. Kysyimme, kuinka hermostuneeksi oppilaat tuntisivat itsensä, jos heitä pyydettäisiin tekemään erilaisia hahmottamista vaativia tehtäviä, kuten kokoaminen tai karttatehtävä. Vastanneista 4 % eli lähes yksi lapsi joka koululuokasta vastasi suurimpaan osaan väittämistä, että hahmotustilanteet tuntuvat ahdistavilta.

Hahmotusahdistuneisuutta arvioiva verkkokyselytyökalu on yksi asia, jota Hahmottamisen kuntoutus -hankkeessa on kehitetty. Hahku on NMI:n, ADHD-liiton, Aivoliiton, CP-liiton, Erilaiset oppijat ry:n, Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri, Onervan sekä Jyväskylän normaalikoulun yhteinen hanke tuottaa tietoa hahmotushäiriöistä ja niiden kuntoutuksesta.

Kun et löydä lintuakaan taivaalta!

Mari Hytönen kertoo, millaista on elää hahmotushäiriön kanssa. Hän kuvailee muun muassa sitä, kuinka vaikeaa hahmotushäiriöisen on löytää samoja asioita kuin muiden ihmisten: kuten vaikka lintua taivaalta.

Löydät verkkotietopalvelustamme yhteensä kolme ja puoli tuntia asiaa hahmotushäiriöistä lyhyinä videoklippeinä ja tietoiskuina. Äänessä ovat sekä kokemusasiantuntijat että erityisopetuksen ja psykologian ammattilaiset. Palvelussa muun muassa neuropsykologi Liisa Klenberg kertoo, miten hahmottamisen ja toiminnanohjauksen pulmat voidaan erottaa toisistaan.

Tarjolla: Valmis oppitunti hahmotushäiriöistä!

Olemme koonneet videoklipeistä maksuttoman oppitunnin, jonka opiskeluun kuluu aikaa noin tunnin verran. Oppitunti soveltuu infopaketiksi kaikille hahmotushäiriöistä kiinnostuneille, mutta erityisen hyvin se sopii materiaaliksi niille opiskelijoille, jotka suuntautuvat työskentelemään päiväkodeissa tai kouluissa.

Vektorilla on pohjoismaissa jo yli 50 000 pelaajaa!

Vektor on Vektor on kielivapaa, joten sitä voivat pelata lapset ympäri maailmaa.asiantuntijoiden kehittämä maksuton ja kielivapaa oppimispeli, joka soveltuu oppilaille kuudesta ikävuodesta alkaen. Lukukäsitteeseen, yhteen- ja vähennyslaskuihin sekä murto- ja desimaalilukuihin liittyvien harjoitusten lisäksi pelissä on muun muassa työmuistia ja mentaalista rotaatiota kehittäviä osuuksia.

Pelin voi ladata tabletille joko App Storesta tai Google Play Storesta ja sitä voi kokeilla ilman tilin luomista syöttämällä käyttäjänimeksi TESTUNLOCKED. Yksittäisen lapsen tai oppilasryhmän pelaamiseen löytyy tietoa sekä Hahkun nettitietopalvelusta että pelin toteutuksesta vastanneen säätiön sivustoilta. Pelin harjoitteluvaikutukset perustuvat siihen, että harjoittelua jatketaan säännöllisesti ja riittävän pitkään: tavoiteohjelma koostuu 30 minuutin päivittäisestä harjoittelusta 4-5 päivänä viikossa 40 päivän ajan.

 

Mukavaa syksyä Hahku-hankkeen puolesta toivottavat projektitutkijat

Anna Lehtola

anna.lehtola@nmi.fi   

040 573 9555

ja

Mika Minkkinen

mika.minkkinen@nmi.fi

050 446 0069

 

hahku.fi

cognitionmatters.org/fi/