Omat työkalut

Navigointi

”Kokeilemalla yhteisopettajuutta voi yllättyä iloisesti.”


Kerro, kuka olet.                             Juha     

Olen Juha Kontinen, kolmen lapsen isä, Jyväskylästä. Työskentelen Muuramessa Mäkelänmäen peruskoulussa erityisluokanopettajana. Kokoaikaista yhteisopetusta olen tehnyt syksystä 2013 alkaen.

Kerro, millaista oli olla mukana kirjoittamassa Kummi 16.- julkaisua

Kaikki lähti liikkeelle Olli-Pekka Malisen ja Iines Palmun ajatuksista. Olimme pitäneet koulutuksia yhteisopettajuudesta muutaman vuoden ajan ja sen kautta heräsi ajatus, että koulutuksen sisältöjä voisi laittaa kirjan muotoon. Olen toiminut 10 vuotta koulumaailmassa opettajana ja oli mielenkiintoista päästä tutkijoiden kanssa kirjoittamaan. Olin mukana ensimmäistä kertaa tällaisessa tiimissä ja sain tehdä töitä todella taitavien ja asiansa osaavien kirjoittajien kanssa. Kummi 16. sisältää paljon hyvää tietoa yhteisopettajuudesta sekä opettajan että tutkijan näkökulmista, joten kannattaa tutustua!

Olet tehnyt yhteisopettajuutta alakoulun erityisluokanopettajana sekä laaja-alaisena erityisopettajana. Kerro, millaista se on ollut?

Yhteisopetus erityisluokanopettajan silmin on hieman erilaista kuin laaja-alaisen erityisopettajan kannalta katsottuna. Erityisluokanopettajana voi keskittyä oman luokan opettamiseen yhdessä luokanopettajan kanssa ja olla tiiviimmin läsnä koko koulupäivän ajan. Laaja-alaisena erityisopettajana puolestaan luokkia ja yhteistyötahoja on monia, mikä tuo omat haasteensa yhteisen opetuksen suunnitteluun ja toteutukseen.

Mikä on ollut mieleenpainuvin työtehtäväsi yhteisopettajuuden parissa?

Yhteisopettajuus ja yhteisopetus ovat lyhyesti sanottuna olleet parasta, mitä tähän mennessä urallani on voinut tapahtua sekä mitä olen löytänyt opetuksen saralla. Kaikki lähti liikkeelle siitä, että hieman väsyin yksin työskentelyyn ja erityisluokanopettajan työn vaikeuteen. Tämän seurauksena aloin pohtimaan, että entä jos työtä ei tekisikään yksin, vaan yhdessä toisen kanssa. Yhteisopettajuus on kokonaisuudessaan ollut paljon sopivampi tapa tehdä töitä kuin yksin tekeminen. Pystymme yhdessä toisen opettajan kanssa vastaamaan paremmin lasten tarpeisiin ja ideat jalostuvat helpommin, kun niitä suunnitellaan yhdessä. Työpari on aina lähellä, on tilanne mikä tahansa. Ei ole niin raskaita työpäivä ja töihin on mukava mennä.

Mitä teet vapaa-aikanasi?

Minulla on 6-, 4- ja 1-vuotiaat lapset ja suuri osa vapaa-ajasta kuluu heidän kanssaan touhutessa. Tykkään myös urheilla. Harrastan kehonpainoharjoittelua sekä sulkapalloa.

Millaisia terveisiä haluat lähettää lukijoille?

Suosittelen kokeilemaan yhdessä opettamista ja yhteisopettajuutta. Siinä voi iloisesti yllättyä. Yhteisopetus on siitä mukava asia, että sen voi aloittaa vaikka yhteisopetuksesta ei tietäisi paljoa. Voi vain aloittaa opettaa yhdessä, joten kannustan kokeilemaan!

 

Essi Takala, KK, harjoittelija