Omat työkalut

Lukumummi ja -vaari -toimintamalli valittu 100 suomalaisen koulutusinnovaation joukkoon

Banneri

Niilo Mäki Instituutin ja järjestöyhteistyökumppaneiden kehittämä Lukumummi ja -vaari -toiminta on valittu mukaan HundrED 100 suomalaisen koulutusinnovaation joukkoon.

Lukumummi ja -vaari -toiminta on RAY:n rahoituksella kehitetty malli, jossa vapaaehtoiset seniorit käyvät koulupäivien aikana lukemassa oppilaiden kanssa kahdenkeskisissä lukutuokioissa. Osa vapaaehtoisista on saanut perehdytyksen lasten sujuvan lukutaidon tukemiseen, osa vapaaehtoisista on erikoistunut auttamaan maahanmuuttajalapsia kasvattamaan sanavarastoa kirjallisuuden avulla.

HundrEDiin on valittu 100 lupavaa opetuskäytäntöä. Nämä innovaatiot paketoidaan vuoden 2017 aikana levitettäviksi toimintamalleiksi ja niitä markkinoidaan sekä Suomessa että kansainvälisesti. Valmisteilla on mm. kirja, dokumenttielokuvia, kansainväliset verkkosivut sekä seminaareja.

Kaikki 100 toimintamallia tulevat olemaan kaikkien Suomen koulujen käytössä ilmaiseksi. Mikäli haluat jo nyt mukaan toimintaan, joko luokallesi Lukumummin tai -vaarin, tai jopa itse vapaaehtoiseksi, ota yhteyttä lukumummit@nmi.fi tai soita 050 466 3364.

Lukumummi ja -vaari -toiminnasta enemmän HundrED-projektisivuilta: https://hundred.org/fi/projects/lukumummit-ja-vaarit 

Lukumummit_Mirja

Lukumummi Mirja ja oppilaat uppotuneina kirjan tapahtumiin

Lukumummi ja -vaari -toiminnasta iloa kaikille

Lukumummit ja -vaarit ovat erittäin tyytyväisiä toimintaan. Iso osa löytää uusia ystäviä toiminnan piiristä sekä kokemus siitä, että aidosti voi auttaa lasta lukutaidossa, tuo merkityksellistä sisältöä vapaa-aikaan. 

Parasta Lukumummi ja -vaari -toiminnassa Lukumummi Leena Hännisen mielestä on vuorovaikutus lasten kanssa.  ”Tämä maahanmuuttajille suunnattu toiminta on aivan ihanaa. Minulla on lukuoppilaiden kanssa saman ikäisiä lapsenlapsia kaukana Porvoossa ja tämä toiminta hieman helpottaa ikävää. Lapset ovat niin avoimia ja suloisia.”

Lukumummi ja -vaari -toiminta sopii kaikille senioreille. Lukumummina toimiva Mirja Terva-aho muotoilee: ”Ei ole pakko olla esimerkiksi hirveän sosiaalinen, koska lapsen kanssa luetaan kaksin. Toisaalta taas sosiaalisuus ei haittaa, koska sitten voi huomioida koko luokkaa, jos haluaa.” Terva-aho itse on nauttinut myös koko luokan tapaamisista ennen lukutuokioita. ”Olen kysellyt lapsilta läksyistä ja kertonut verotuksesta”, Mirja nauraa, ”Kerroin lapsille myös omista kouluajoistani ja lapset olivat ihan silmät pyöreinä.” Leena Hänninen komppaa: ”Meillä senioreilla on annettavana elämänkokemusta. Voimme ketoa omasta työelämästä ja harrastuksista, historiasta ja perheestä. Omallakin luokalla oppilaat kuuntelivat hiljaisina, millaisista oloista lähdin oppikouluun. Hevosilla ja suksilla sitä mentiin!”, Leena kertaa.

Luokanopettajat ja suomi toisena kielenä -opettajat ovat ottaneet mummit ja vaarit ilolla vastaan. Luokanopettaja Ilkka Kinnunen suosittelee toimintaa kaikille: ”Oppilaat ovat aina lähteneet lukutuokioille hymyillen. Lukumummi ja -vaari -toiminta on todella luonteva tapa jatkaa lukutaidon harjoittelua läpi alakoulun myös alkuopetuksen jälkeen”

 

Lisätietoja

Hanna Pöyliö
hankevastaava
p. 050 408 5446
hanna.poylio@nmi.fi

 

 

Toimintamallin on kehittäneet RAY:n tuella:


Niilo Mäki Instituutti
Mannerheimin Lastensuojeluliiton Järvi-Suomen piiri
Suomen Isovanhemmat ry
Monikulttuurikeskus Gloria